Logistic Workx heeft naar eigen zeggen een oplossing ontwikkeld om de pre-boarding en onboarding van nieuwe logistieke medewerkers te verbeteren. De belangrijkste elementen hiervan zijn virutal reality en gamification.
‘Een groot probleem in de logistiek is dat veel nieuwe medewerkers afhaken voordat ze goed en wel zijn begonnen. Maar liefst 30 procent gaat binnen een paar weken alweer op zoek naar een andere baan. Het gevolg is dat de werkgever opnieuw mensen moet inwerken. Daardoor duurt het nog langer voordat hij beschikt over medewerkers die de vereiste productiviteitsnormen halen’, stelt directeur Wieland Hendriksen van Logistic Workx.
Virtueel order picken
Virtual reality biedt volgens hem de mogelijkheid om nieuwe medewerkers vooraf al een kijkje te geven in het opslagcentrum. Door elementen van gamification daaraan toe te voegen, kunnen ze alvast virtueel een pallet wegzetten of een order picken. Hendriksen: ‘Tegelijkertijd krijgt de werkgever alvast een idee van de competenties van de nieuwe medewerker. Dat stelt hem in staat de inwerkprocedures daarop aan te passen en nieuwkomers direct op de best passende werkplek in te zetten.’ Lastige taken kunnen volgens de directeur in een virtuele omgeving worden getraind, zodat nieuwkomers sneller het vereiste productiviteitsniveau halen. ‘Ook daarna kan gamification worden toegepast om de productiviteit, kwaliteit en andere belangrijke zaken op peil te houden.’
De directeur stelt bovendien dat de kosten dankzij de inzet van moderne technologieen tijdens het wervingsproces flink omlaag gaan. ‘In een magazijn met vijfhonderd uitzendkrachten die gemiddeld dertig weken blijven, leidt een reductie van de uitstoom met 25 procent en een versnelling van de inwerktijd met 10 procent tot een besparing van bijna tachtigduizend euro dat kan oplopen tot tweehonderdduizend euro.’
Logistic Workx levert oplossingen voor opslagcentra en logistiek op basis van gamification, virtual reality en augmented reality. Het bedrijf is een spin-off van de University of Applied Science (NHTV) in Breda.