Een derde van de Nederlandse werknemers (36 procent) haalt koffie wanneer it-applicaties problemen vertonen. ‘Koffie halen’ komt als populairste actie uit de bus, na eigen pogingen om het probleem op te lossen. Meer dan de helft (53 procent) gaat namelijk eerst zelf proberen de it opnieuw aan de gang te krijgen, door het opnieuw opstarten van de computer of het draaien van updates.
Dit blijkt uit onderzoek van performancespecialist Ymor onder duizend Nederlanders. In de top vijf acties van Nederlanders bij haperende it, staat op nummer drie ‘klagen bij de it-afdeling’ (26 procent). Ook ‘kletsen met collega’s’ is een veel gekozen optie (24 procent) en 15 procent gaat zuchten, steunen en hopen dat het van korte duur is.
Ergernissen: downtime, slechte bereikbaarheid it-supportafdeling
De respondenten zijn ook gevraagd naar hun grootste ergernissen als het gaat om niet goed werkende it. De twee grootste ergernissen zijn de verloren tijd door traagheid en downtime (49 procent) en dat het lang duurt voordat problemen zijn opgelost (33 procent). De derde ergernis is een slechte ondersteuning en bereikbaarheid van de it-supportafdeling (25 procent). Met 17 procent vormen zuchtende en steunende collega’s ook een flinke irritatiefactor.