De redactie van Computable heeft tien ict-projecten in het onderwijs aangewezen om zich woensdag 9 mei te presenteren aan de jury van de Computable Awards 2018. De helft van de projecten sleept een nominatie in de wacht. De winnaar in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs wordt op 30 oktober 2018 bekendgemaakt.
Onder de kandidaten zijn organisaties als Vechtdal College en Microsoft, Vrije Universiteit Amsterdam en Axians, FutureNL en Expertisecentrum Hybride Docent. De jury beoordeelt hen aan de hand van vier thema’s. Dit zijn de complexiteit en/of risico’s in/van het project, de toegevoegde waarde voor de interne of externe klant, de originaliteit en/of innovatieve kracht van/in het project en de kracht van de interne of externe leverancier.
Top tien
De volgende top tien (in willekeurige volgorde) is voor het juryberaad van 9 mei uitgenodigd:
Hipergreen (Inholland, locaties Delft, Alkmaar, Haarlem en Diemen)
Hipergreen is een project waarbij studenten en docenten van opleidingen uit drie verschillende domeinen een doorstart maken van het project ‘Drones in de kas’. Het doel van het project is om met behulp van drones telers in de kas met minder middelen en grondstoffen aan een hoger rendement te helpen.
Virtuele stad Topolis (ABN Amro en Tinqwise)
Tinqwise ontwikkelde voor ABN Amro ‘Topolis’: een online leeroplossing voor de vijfduizend it-medewerkers van de bank. In Topolis leren it’ers in twee fasen. In de eerste fase doen ze individueel kennis op over het nieuwe it-landschap. In de tweede fase ontwikkelen ze als teamlid vaardigheden. Teams leren ook de nieuwe, agile, manier van werken.
Agrodatacube Sprint (Wageningen University & Research, Farmhack, ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Wageningen Environmental Research, in samenwerking met Cosun, Rovecom, ZLTO, Van Aken Automatisering, Cumela, Gubbels Agro, Hallo Boer, Dynalynx en HLB)
In een driedaagse ontwikkelsprint gingen acht bedrijven aan de slag om prototypes en applicaties te bouwen op basis van data uit Agrodatacube, een big open dataverzameling voor de agri-sector, gemaakt op basis van open databronnen met relevantie voor de landbouw. Softwareontwikkelaars en data-scientists van Wageningen University & Research ondersteunden dit proces, dat gefaciliteerd werd door Farmhack.
Expeditie micro:bit (Future NL)
Verschillende basisschoolleerlingen hebben in het najaar van 2017 meegedaan aan ‘expeditie micro:bit’. Tijdens deze lessen leerden kinderen visueel programmeren met behulp van een klein moederbord. In totaal hebben 474 scholen en 45.000 leerlingen aan het project meegedaan. Het is de eerste keer dat de lessenreeks in Nederland is aangeboden. Eerder hebben Britse leerlingen met de micro:bit gewerkt.
Digitalisering voor dna-onderzoek (Vrije Universiteit Amsterdam en Axians)
De Vrije Universiteit Amsterdam implementeert een nieuwe netwerkinfrastructuur die een doorvoersnelheid van 100Gb per seconde tussen het datacenter en de campus realiseert. Zo kunnen technologische innovaties op bijvoorbeeld het gebied van dna-onderzoek worden doorgevoerd en verbetert het applicatielandschap aanzienlijk. Bij dna-onderzoek maken onderzoekers bijvoorbeeld gebruik van apparatuur met een 10GB-uitgang en de it-infrastructuur moet dit kunnen ondersteunen. De volledige core-, access- en distributielaag en firewalls op de campus zijn hiervoor vervangen.
Adventurous learning platform (HU University of applied sciences, NOA en Covince)
In het platform kunnen educatiepartijen hun eigen ‘learning journeys’ maken en beschikbaar stellen aan de markt. De eerste ontwikkelingspilot is gemaakt met HU University of applied sciences en NOA, waarmee samen een presentatietraining ontwikkeld is waarin visualisaties in mindmap en video zijn verwerkt en waarbij studenten met virtual reality hun presentaties kunnen oefenen. Hierbij wordt ook het stemgebruik op een objectieve manier gemeten.
3D-lessen met Hololens (Vechtdal College en Microsoft)
Leerlingen van nu hebben moeite met het lezen van tekeningen van papier en om maten in te schatten, zo heeft Ewout Warringa techniekdocent van het Vechtdal College in Hardenberg gemerkt. Daarom heeft hij lesmateriaal geschikt gemaakt voor 3D-lessen met de Hololens van Microsoft. De leerlingen maken zelf een driedimensionaal ontwerp van een bouwplaats. Zij moeten de ruimte ‘op papier’ inrichten met een bouwkeet, silo, steiger en dergelijke, waarna die op ware grootte geprojecteerd wordt met de Hololens.
Web-app voor hybride carrière (Expertisecentrum Hybride Docent)
Op 19 maart 2018 lanceerde expertisecentrum Hybride Docent een web-app waarmee hoogopgeleiden inzicht krijgen in hoe zij hun huidige baan met het leraarschap kunnen combineren. Eerder onderzoek liet volgens het centrum zien dat in potentie 500.000 hoogopgeleiden les willen geven als dat kan in combinatie met hun huidige baan. De web-app geeft een beeld hoe een hybride carrière eruit kan zien. Daarnaast kunnen gebruikers informatie op maat ontvangen over bijvoorbeeld het halen van een lesbevoegdheid.
Blockchain Fieldlab Education (Groningen) / Studybits (Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en het ministerie van OCW, TNO, Quintor, Groningen Declaration Network (GDN), Stichting ePortfolio Supports (Steps) en Rabobank)
Hoe kun je met behulp van blockchaintechnologie het onderwijs verbeteren? Die vraag ligt ten grondslag aan de oprichting van het Blockchain Fieldlab Education in Groningen. Het eerste project waar in dit Fieldlab onderzoek naar wordt gedaan is ‘Studybits’, van het Groningse ict-bedrijf Quintor. Doel is om blockchain te gebruiken voor het vastleggen en delen van alle onderwijsreferenties, denk aan diploma’s, certificaten en andere leerbewijzen.
Robots tegen faalangst (ROC Aventus, in samenwerking met HAN, Saxion en TU Delft)
Studenten van ROC Aventus in Apeldoorn willen leerlingen helpen om van hun faalangst af te komen. Als proef worden robots ingezet die faalangst moeten verhelpen. De bedoeling is dat de twee robots op de school binnenkort al gekoppeld worden aan leerlingen die problemen hebben met rekenen. Om ervoor te zorgen dat er ook op lange termijn nieuwe kennis wordt opgedaan, wordt er daarnaast gestart met een onderzoeksprogramma, in samenwerking met hogescholen Saxion en HAN. Tevens werkt een hoogleraar van de TU Delft mee aan het project.
Jury en locatie
Het juryteam op 9 mei 2018 kent de volgende leden:
- Jeroen Aris, global infrastructure architect bij Teva Pharmaceuticals (Juryvoorzitter)
- Kees Hakvoort, manager professional services bij ICreative (Projectmanagement)
- Gert-Jo van der Heijden, ict-manager bij Canon Nederland (Technisch)
- Armand Lejeune, eigenaar van Cerudio training & coaching (Opdrachtgeverschap)
- Geke Rosier, oprichter/eigenaar van Rightbrains (Bedrijfskundig)
Ieder lid van het juryteam heeft een eigen rol en beoordeelt de tien kandidaten op technische aspecten, projectmanagement, bedrijfskundige aspecten en opdrachtgeverschap. Het juryberaad vindt plaats van 12.30 tot 16.30 uur op de zesde verdieping in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs en is toegankelijk voor publiek.