Het van oorsprong Noorse Meltwater, specialist in media intelligence, neemt het Amerikaanse Sysomos over, dat zich bezighoudt met social analytics en engagement. Hierdoor wordt het mogelijk om meer inzichten uit social media, nieuws en andere content vanuit één platform te analyseren.
‘Alle social analytics-bedrijven kijken naar geïsoleerde sociale gegevens, wat inzichten voor merken en bedrijven beperkt’, zegt Jorn Lyseggen, oprichter en ceo van Meltwater. ‘Door de acquisitie van Sysomos kunnen we nieuws en sociale media samenbrengen binnen één bedrijf. Dit versterkt ons huidige aanbod en geeft meer context aan sociale data.’
Voor pr- en communicatieteams die dagelijks contact hebben met influencers op social media biedt de bestaande Media Intelligence-divisie van Meltwater vanaf nu geïntegreerde nieuwsmonitoring en social engagement. Binnen Meltwater wordt Sysomos de Social Analytics-divisie die focust op het leveren van meer relevante inzichten aan merken en marketingteams.
De acquisitie van Sysomos is de zevende overname van Meltwater in de laatste achttien maanden. Het bedrijf investeert stevig in ondernemingen die zich bezighouden met data-analyse en artificiële intelligentie. Zo werden recent nog het Britse Wrapidity (een spin-off van Oxford University), het Amerikaanse Cosmify en Algo ingelijfd.
Meltwater monitort en analyseert data waarmee bedrijven kunnen nagaan wat er over hun verteld wordt in geschreven en online media. Met hun technologie filtert de onderneming naar eigen zeggen de gegevens van miljarden openbare digitale bronnen. Het bedrijf werd opgericht in 2001 en heeft wereldwijd 56 kantoren.