Twaalf projecten voor open- en online-onderwijs zijn 24 april 2018 door onderwijsorganisatie Surf en het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) geselecteerd voor een subsidieronde. Onder de projecten wordt 1,1 miljoen euro verdeeld. Het gaat onder meer om een virtuele rechtszaal en hergebruik van open leermaterialen binnen studies voor klassieke talen.
De stimuleringsregeling is gericht op leraren die hun onderwijs willen verbeteren met behulp van digitale innovatie. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap schrijft in een toelichting: ‘Vaak komen docenten door een hoge werkdruk nauwelijks toe aan het innoveren van hun onderwijs. De regeling geeft ze de mogelijkheid om tijd vrij te maken voor deze innovatie.’
Het bestuur van de onderwijsinstellingen waaraan de subsidies zijn toegekend betaalt ook mee aan de innovatieprojecten. Dat bedrag is minimaal 50 procent van de toegewezen subsidie en komt dus bovenop het bedrag van het ministerie.
In de vierde ronde van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs heeft de minister van OCW twaalf projectaanvragen gehonoreerd. Her gaat om zeven projecten met toepassingen voor feedback en beoordelingen (assessments) voor zogenoemde peers (studenten, docenten en begeleiders). Vijf andere projecten zijn gericht op samenwerkingsprojecten met vakcommunity’s die open leermaterialen gaan inzetten. In totaal zijn 39 voorstellen ingediend
Virtuele rechtszaal
Een voorbeeld van de toepassingen voor feedback en assements is een virtuele rechtszaal waar studenten oefenen met pleiten en elkaar daarbij in realtime van feedback voorzien. Bekijk voor alle zeven projecten binnen de pijler Online Onderwijs de samenvattingen op de site van Surf.
Vijf vakcommunity’s gaan aan de slag met open leermateriaal. Surf: ‘Zo wordt een project over verpleegkunde uitgevoerd door zeventien verschillende instellingen. Ook kleinere en nieuwere vakgebieden als Klassiek Hebreeuws en Grieks en Circulaire Economie zijn vertegenwoordigd en gaan de komende twee jaar aan de slag met het delen en hergebruiken van open leermaterialen.
Voor deze pijler zijn elf voorstellen ingediend door samenwerkingsverbanden van in totaal 21 verschillende instellingen. In dit overzicht staan de vijf gehonoreerde projecten binnen de pijler Open leermaterialen.
MOOC
In de eerste drie rondes zijn in totaal 34 projecten van start gegaan. De meeste projecten uit de eerste twee jaar zijn inmiddels afgerond. De resultaten en materialen van de meeste van deze projecten zijn beschikbaar, zie het overzicht op de website van Surf.
In de tweede stimuleringsronde is bijvoorbeeld een Mooc (Massive open online course, een online cursus waarvoor iedereen zich mag inschrijven) ontwikkeld om studenten beter Nederlands te leren schrijven. In die ronde is ook locatiegebonden lesmateriaal online beschikbaar gemaakt voor excursies en is een online cursus ontwikkeld over wetenschappelijke programmeerskills. Al het materiaal is met een open licentie vrij beschikbaar en te gebruiken door andere instellingen’, aldus Surf.
Surf begeleidt alle projecten en coördineert de uitwisseling en verspreiding van de projectresultaten. Ook nemen ze het initiatief voor kortlopende (onderzoeks)projecten rond verschillende aspecten van open en online onderwijs.