Leverancier van software voor business intelligence en analytics Qlik introduceert een business intelligence-partnerprogramma voor managed service providers. Ook kondigt de onderneming een verbeterd Qlik Partner Programma (QPP) aan op de jaarlijkse Qonnections conferentie voor klanten en partners in Orlando. Het programma is vanaf 9 mei van kracht.
Het QPP is op meerdere vlakken verbeterd om de samenwerking met Qlik te vereenvoudigen. Ook kunnen partners hun inkomsten verhogen door de invoering van een nieuwe prijsstructuur, die de groei van partnerecosystemen stimuleert.
Het Qlik Partner Programma, wereldwijd gebaseerd op een structuur in drie lagen (Elite, Select en Authorized), ontwikkelt zich tot een value-based model, waarbij iedere laag duidelijke voordelen en voorwaarden omvat. Daarnaast beloont Qlik de partners zodra zij via dealregistratie nieuwe mogelijkheden voor deals aandragen en helpt de leverancier bij het sluiten van deze deals.
Msp-programma
Van de aankondigingen over het QPP is vooral de lancering van het msp-programma opvallend, omdat dit volgens Qlik het eerste msp-partnerprogramma voor de bi-markt is. ‘Strategisch gebruik van data wordt bepalend voor marktleiders in onze data-economie. Msp’s kunnen hun klanten helpen bij de digitale transformatie door data efficiënter te verzamelen, verwerken en beheren en daarnaast aan de hand van data-analyse nieuwe diensten en verdienmodellen aan te dragen. Het msp-aanbod van Qlik stelt partners in staat hun klanten te helpen bij het nemen van betere zakelijke beslissingen. Zo kunnen deze bedrijven innoveren en daarmee een versterkte concurrentiepositie innemen op hun markt, terwijl ook de klantrelatie met de msp verbetert en de daaruit voortvloeiende winst toeneemt’, aldus de leverancier.
Bij het in 1993 opgerichte Qlik werken inmiddels ruim tweeduizend mensen, verdeeld over kantoren in 24 landen. Qlik, werkend via een netwerk van zeventienhonderd partners, claimt 36.000 klanten te bedienen in zo’n honderd landen. Het hoofdkwartier van Qlik staat in Radnor, Pennsylvania.
De belangrijkste wijzigingen binnen het partnerprogramma
- Abonnementslicenties gecombineerd met tarieven op basis van volume – Om de aankoop van abonnementslicenties te stimuleren.
- Vereenvoudigde omzetvoorwaarden – Omzetvoorwaarden worden getoetst aan de totale boekhouding van de partner. De toegevoegde waarde van de partner aan het succes van Qlik wordt beloond met heldere kortingsconstructies.
- Lagere drempels voor dealregistratie/verkoopprestatie-kortingen – Partners kunnen hun potentiële winst vergroten door bij te dragen aan de verschillende stadia van het salesproces.
- Nieuw: Net New Logo Deal beloningen – Qlik groeit continu. Met dit nieuwe element voor resellers worden partners uitgedaagd hun bedrijf uit te breiden en hun marktaandeel te vergroten en wordt hun toegevoegde waarde erkend.
- Gestroomlijnde partnerstructuur – Voormalige Resell en Influence Tracks zijn nu samengevoegd in één enkel Solution Provider Track.