Voor de nieuwe tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’ in het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft Integrated Works een wifi-oplossing geïmplementeerd om bezoekersstromen in kaart te brengen. Daarmee kan met behulp van de virtual beacons-technologie van Cisco bepaald worden waar bezoekers zich bevinden.
De data worden tevens gebruikt om de presentatie van de informatie in de interactieve multimediatour voor deze tentoonstelling aan te sturen, zodat bezoekers nog beter hun weg in de tentoonstelling kunnen vinden.
2,26 miljoen bezoekers
Het aantal bezoekers aan het Van Gogh Museum groeit sterk, met in 2017 een recordaantal van 2,26 miljoen bezoekers. Het management wil nu meer en beter inzicht krijgen in de manier waarop bezoekers zich door de tentoonstellingsruimte begeven, zodat ze hen een optimale beleving van de kunst kunnen geven. Op basis van de via de wifi-verbinding gegenereerde gegevens is het mogelijk om de looproute te optimaliseren en de content van de multimediatour verder te verbeteren en personaliseren.
Integrated Works, dat al sinds 2009 de netwerkinfrastructuur van het Van Gogh Museum verzorgt, is in de zomer van 2017 gevraagd om de hiervoor benodigde technische infrastructuur te ontwerpen en aan te leggen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de Android-tablets van het museum, waarmee bezoekers interactieve multimedia-audiotours kunnen beluisteren in elf talen. Door in de tentoonstellingsruimte virtuele beacons te plaatsen, kan worden bepaald waar een bezoeker met een dergelijk device zich bevindt. Deze informatie wordt enerzijds gebruikt om de audiotour aan te sturen en tegelijkertijd worden de locatiedata verzameld voor analyse. Persoonlijke mobiele toestellen van bezoekers – zoals smartphones – worden niet gedetecteerd.
De tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’ is tot en met 24 juni te bezoeken in de Kurokawavleugel van het Van Gogh Museum.
Integrated Works (IW) realiseert cloudoplossingen en netwerkverbindingen. De focus ligt op internet of things, collaboration en bedrijfsnetwerken. Integrated Works maakt voor zijn oplossingen gebruik van Cisco-technologie. Het bedrijf, opgericht in 2016, is gevestigd in Nieuw-Vennep.
Eerlijk gezegd gruw ik een beetje van dit bericht: “Het management wil nu meer en beter inzicht krijgen in de manier waarop bezoekers zich door de tentoonstellingsruimte begeven, zodat ze hen een optimale beleving van de kunst kunnen geven.”
Beroepshalve (als informatiebeveiliger begaan met privacy) denk ik: wat is dit voor een museumdirectie die gluurt naar de gang van haar bezoekers door het museum?
Als cultuurhistoricus denk ik: het is toch aan de bezoeker om te bepalen wat voor hem of haar een optimale beleving is? Het mooie van een museum is toch de persoonlijke ontdekkingstocht?
Kortom: wifi uitzetten als je naar het Van Gogh gaat!
Daar komt het privacy spook weer om de hoek kijken. Welke privacy? Die van je telefoon? kom op. Er wordt gekeken naar wat een device, voorzien van Wifi, voor route aflegt door het pand. er zijn tal van instellingen die deze techniek al geruime tijd gebruiken. ook maar niet meer naar De Efteling gaan dan.
Bezoekers aan het Van Gogh Museum hoeven zich geen zorgen te maken over hun privacy. Alleen van de Android-tablets van het museum – waarmee bezoekers interactieve multimedia-audiotours kunnen beluisteren – wordt de locatie bepaald met behulp van virtuele beacons. Persoonlijke mobiele toestellen van bezoekers – bijvoorbeeld smartphones – worden niet gedetecteerd.