Het houdt niet op bij de Belastingdienst. De ict-problemen zijn zo groot dat de dienst vele vernieuwingsplannen, zoals het vereenvoudigen van terugbetalingsregelingen voor zorg- of huurtoeslag of de geplande heffing op dieselauto’s, uitstelt.
Dit blijkt uit de halfjaarrapportage over de Belastingdienst die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. In eerste instantie zou de vereenvoudiging van de terugbetalingsregelen ingaan in 2019, maar dit is uitgesteld tot 2021. De geplande heffing op dieselauto’s is met een jaar uitgesteld naar 1 januari 2020.
Leverancier stopt met automatiseringssysteem
De grote vertragingen rond de terugbetalingsregelen hebben te maken met het automatiseringssysteem Enterprise Taks Management (ETM) van leverancier SPL (later overgenomen door Oracle, red). Deze leverancier stopt per 2020 met het onderhouden van het belastinginningssysteem. Dit brengt volgens de dienst risico’s met zich mee. ‘Het stoppen van het onderhoud, zorgt ervoor dat er een risico ontstaat tussen de periode vanaf 2020 en de oplevering van het vervangende systeem.
De Belastingdienst is in gesprek met de leverancier over mogelijke voortzetting van het onderhoudscontract. Mocht het onderhoud onverhoopt wegvallen, dan kan ETM nog altijd worden gebruikt, maar is het niet meer mogelijk wijzigingen in het systeem door te voeren. Dit betekent dat in die situatie er geen nieuwe belastingen kunnen worden toegevoegd en ook geen wijzigingen in bestaande wetten meer kunnen worden aangebracht, totdat het alternatief voor ETM operationeel is.
De dienst benadrukt dat zo’n scenario zeer onwenselijk is. ‘Daarom wordt alles op alles gezet om te zorgen dat er geen gat valt in het onderhoud van het oude systeem en het gereed komen van het nieuwe systeem.’ Ook staat in de rapportage dat de fiscus bezig is met het bouwen van een vervangend systeem, maar volgens de planning kan dat op zijn vroegst eind derde kwartaal 2021 gereed zijn.
Pas nadat de vervanging van ETM is gerealiseerd, kan de implementatie van de verschillende terugbetalingsregelingen in zijn geheel worden voltooid. De Belastingdienst gebruikt het automatiseringssysteem ETM namelijk voor de inning en uitbetaling van een groot aantal belastingen en middelen. Het gaat onder andere om de inning van de overdrachtsbelasting, de verhuurdersheffing en de schenk- en erfbelasting.
Verouderd ict-systeem en schaars personeel
De geplande inning op diesel loopt vertraging op doordat het huidige ict-systeem van de Motorrijtuigenbelasting sterk verouderd is. De rapporteurs: ‘Het invoeren van de MRB-toeslag vereist systeemaanpassingen waartegen het huidige MRB-systeem niet bestand is. (…) De verwachting is nu dat het nieuwe MRB-systeem per 1 januari 2020 beschikbaar is.
Deze vertraging kan volgens de fiscus ‘helaas’ niet meer worden ingelopen. Het te ontwikkelen MRB-systeem is volgens hen te complex, heeft veel raakvlakken met andere systemen en moet veel transacties kunnen verwerken.
In de eerdere uitvoeringstoets is al gewezen op de risico’s die bij de implementatie van de MRB-toeslag voor oude, vervuilende dieselvoertuigen komen kijken. ‘Gedurende het ontwikkeltraject is gebleken dat er (nog) meer complexiteit is dan vooraf is ingeschat. Andere oorzaken van de latere oplevering zijn gelegen in de omvang van het aantal transacties dat moet worden ondersteund en in achterblijvende productiviteit als gevolg van vertrek van personeel met schaarse deskundigheid’, schrijft de Belastingdienst.
Investeringsagenda-update
Het is op dit moment nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de investeringen bij de Belastingdienst.
De Tweede Kamer wacht op dit moment nog op een brief over de (herijking van de) Investeringsagenda . Met deze brief zal ook inzage worden gegeven in de voortgang. Deze brief ontvangt de Tweede Kamer nog voor het me-ireces, zo wordt gesteld in de halfjaarrapportage.
Eind 2017 werd bekend dat de Belastingdienst in 2018 ongeveer 75 miljoen euro extra krijgt om ‘de continuïteit van de belastinginning te waarborgen.’
Misschien is het een optie om even geen belasting meer te betalen totdat de Belastingdienst haar zaken op orde heeft. Kunnen ze lekker doorwerken en kan Nederland de economie even rechttrekken.
Deal?