Eurail en Interrail, aanbieders van treinpassen binnen Europa, gaan een nieuwe reisplannerapplicatie ontwikkelen. Deze moet beter afgestemd worden op internationale reizigers en ook inspirerende en sociale functionaliteiten bieden. De partijen doen voor de appontwikkeling een beroep op de Nederlandse ontwerpbureaus Elastique en Greenberry.
In 2017 reisden bijna zeshonderdduizend reizigers met een pas van Eurail of Interrail. De partijen beschikken over een reisplannerapp, maar willen een nieuwe applicatie ontwikkelen die enerzijds internationale reizigers een betere ervaring biedt en anderzijds aanvullende inspirerende en sociale functionaliteiten levert, zoals inspirerende treinroutes, toeristische informatie of voordelen op activiteiten en hotels in samenwerking met partners.
Voor de ontwikkeling van deze nieuwe app zochten de partijen een partner die op strategisch vlak kan meedenken en verstand heeft van ontwerpen, gebruikerservaringen en ontwikkelingen. Die combinatie werd naar eigen zeggen gevonden in Elastique en Greenberry.
Elastique uit Hilversum helpt bedrijven en organisaties met hun digitale transformatie. Daarvoor bouwt het onder meer interactieve oplossingen zoals websites en apps. Het bedrijf maakte eerder de apps voor de tv-programma’s Wie is de Mol? en De Slimste Mens. Greenberry ontwikkelt vanuit Utrecht digitale producten en diensten, zoals de Vakantiedokter-app van Zilveren Kruis. De bureaus zijn geen onbekenden voor elkaar. Zo ontwikkelden ze samen een app voor verzekeringsbedrijf Centraal Beheer.
Eurail en Interrail vragen de partners om twee doelen te realiseren: ‘Ten eerste moeten nieuwe functies ontwikkeld en getest worden. Daarnaast moeten onze gebruikers ongehinderd onze huidige app en producten kunnen blijven gebruiken. Door de integraties, het internationale publiek en de internationale social media-kanalen waar de app mee moet gaan werken (zoals WeChat) is het een technische uitdaging’, aldus Nadine Koszler, marketing- communicatiemanager van Eurail Group.