Ik hoorde van de week iemand zeggen: ‘Ik ga van Facebook af. Ik ben het zat dat ze mijn privacy schenden. Vanaf nu zit ik alleen nog maar op Instagram’. Oftewel: ‘Ik stop met sigaretten. Ze zijn super ongezond’, en vervolgens steek je een sigaar op. Natuurlijk gaat Facebook onzorgvuldig met je privacy om. Dat is het verdienmodel. Het is een commercieel bedrijf. Ze willen centjes verdienen. Als je uit eten gaat krijg je aan het einde van de avond ook de rekening voorgeschoteld.
Overigens verwacht ik dat de meeste mensen gewoon doorgaan met Facebook. Zolang het fotootje van jou met je vrienden op het terras niet wordt opgepikt door het NOS Journaal, moet je het toch via een ander medium verspreiden. En omdat Facebook jou een dienst verleent, wil ze er iets voor terug. Het bedrijf wordt eigenaar van de informatie die jij net hebt verspreid.
Niet meer nodig
Met alles wat jij doet op het internet, doen zij ook iets. En dit wist je allang, want zodra je iets bestelt op internet krijg je twee weken lang advertenties van dat product in je browser. Ik denk dan wel altijd, doe het dan ook direct goed en kijk dan ook even op mijn bankrekening, want dan kun je zien dat ik het product al heb besteld en dus niet meer nodig heb.
De MediaMarkt heeft als slogan ‘Ik ben toch niet gek!’. Facebook zou als slogan moeten hebben ‘Ik ben toch niet je vriend!’. In het buitenland op marktjes roepen ze ook altijd naar je ‘You are my friend’. Behalve als je niks koopt, dan spugen ze op de grond en roepen ze iets onverstaanbaars, waarvan wel duidelijk is dat het niet ‘en nog een fijne vakantie’ is.
Niet verder vertellen
Facebook is een beetje een vriend waaraan je een geheim vertelt en daarbij zegt ‘niet verder vertellen hoor’. Het eerste wat die vriend gaat doen is verder vertellen. Maar ja, had je de algemene voorwaarden maar moeten lezen.
zodra je iets bestelt*