We hebben het er de afgelopen tijd vaker over gehad: wat te doen met sociale media? Onlangs nog over het gemak van inloggen via derde partijen als Facebook. Inmiddels is iedereen die dat gebruikte natuurlijk naarstig aan het uitzoeken welke zaken nog een login nodig hebben en welke niet. Dat leidt onvermijdelijk tot: dag dag, Facebook, of niet?
Afgelopen zondag deed Arjen Lubach in zijn tv-programma Lubach op Zondag de oproep je account op Facebook te deleten en wel aanstaande woensdagavond 20:00 uur. Het, ironisch genoeg, Facebook- event zelf heeft inmiddel ruim tienduizend mede-verwijderaars en zo’n 25.000 likes. Niet zo heel veel als je bedenkt dat de Lubach op Zondag-pagina zelf zo’n 360.000 volgers heeft.
Aan het eind van zijn uitzending verwijst hij nog even kort naar de andere grote diensten die Facebook aanbiedt, namelijk Whatsapp en Instagram en dat we het daar nog wel eens over hebben.
Wat denkt u, is Lubachs oproep hypocriet? Of toch belangrijk in het grotere geheel?
Belangrijk voor het grote geheel totaal niet maar het is wel goed om een wisseling van de wacht te hebben. Facebook is dead long live …. next-worse-then-god-himself-social-media-thingie. Ik heb iig al 4 accounts gedeletet. Voor de mensen die Lubach hebben gezien. Wat hij liet zien is het disablen van een account. Daarmee is het account niet weg, enkel uit. Als je dan inlogt dan is je account direct weer aan. Gebruik liever de delete link: https://www.facebook.com/help/delete_account Hiermee wordt je account gewoon verwijderd.
Hypocriet, sinds Facebook bestaat is dit al bekend. Alleen doordat de media er aandacht aan schenkt komt het nu bij de ‘normale’ mens terrecht die niet in de IT wereld zit. Sommige mensen zetten ook hun ziel en zaligheid erop, diezelfde mensen schreeuwen nu dat ze hun account gaan verwijderen.
Zelf zet ik nooit iets op facebook en gebruik ik het enkel om evenementen te volgen. Dus ik zal mijn account niet verwijderen. Verder merk je wel langzaam dat het besef van bescherming van eigen gegevens begint te komen. Dus ben ik enerzijds wel benieuwd of er echt mensen hun account gaan verwijderen. Of dat ze intussen al weer aan het nieuws gewend zijn en het veel te leuk vinden om al hun hebben en houwen op feestboek te plaatsen (of in ieder geval al die geweldige momenten) en het ze niets uitmaakt wie al die gegevens gebruikt. Vermoedelijk hebben de wel tegen de Sleepwet gestemd 😉
Zelf zet ik nooit iets op facebook en gebruik ik het enkel om evenementen te volgen. Dus ik zal mijn account niet verwijderen. Verder merk je wel langzaam dat het besef van bescherming van eigen gegevens begint te komen. Dus ben ik enerzijds wel benieuwd of er echt mensen hun account gaan verwijderen. Of dat ze intussen al weer aan het nieuws gewend zijn en het veel te leuk vinden om al hun hebben en houwen op feestboek te plaatsen (of in ieder geval al die geweldige momenten) en het ze niets uitmaakt wie al die gegevens gebruikt. Vermoedelijk hebben de wel tegen de Sleepwet gestemd 😉
Wat Lubach liet zien is dat, ook wanneer je maar beperkt berichten op Facebook post, je toch ongezien gevolgd wordt. Niet alleen de sites met een Facebook icoontje maar op tal van pagina’s is dat maar 1 pixel. Al die bezoeken logt Facebook dus en verrijkt met die data het profiel dat ze van jou hebben.
Maar zou Facebook het enige bedrijf zijn die zich aan dit soort fratsen schuldig gemaakt? Volgens mij zijn er veel meer bedrijven die zich hieraan schuldig maken, van groot tot klein. Data hamsteren en daar iets meer doen. Internetsites en apps zitteren er vol mee. Ik zit nog steeds te wachten op een ‘goedgekeurd door de verening van Nederlandse huisvrouwen’ voor schone internetpagina’s of apps. Of operating systemen…. En in een paar simpele zinnen zeggen, dit verzamelen we niet en dit doen we er ook niet mee. Zonder door juristen in ellaar gedraaide ellenlange onleesbare documenten waarbij de gebuiker aan het einde toch de sigaar is.
Facebook heeft twee gezichten: een sociaal en een commercieel. De meeste gebruikers appreciëren het sociale en weten niet echt van het commerciële gezicht. Nu dat tweede gezicht duidelijk wordt neemt een deel van de gebruikers afscheid.
Bye bye commercieel deel zou het antwoord van de ‘gewone’ gebruikers kunnen zijn. Daarmee vervalt echter het verdienmodel en dus het commerciële bestaansrecht van facebook.
Een open source sociaal platform is de oplossing. Om dit te realiseren moeten de nodige stappen worden gezet. De eerste is een culturele: bewustwording. Daarna is de zaak relatief eenvoudig. Sponsoring door de EU in het kader van Horizon 2020 zou voor de samenleving een enorme winst op kunnen leveren voor wat betreft privacy en andere niet materiële voordelen.
Wanneer ook nog een aantal andere privacy zaken worden meegenomen hebben we ook een nieuw maatschappelijk gedreven veilig, transparant en gebruikers georiënteerd transactie platform. Een grote stap voorwaarts naar een gezamenlijke, consumenten en producenten, markt.
Wat let ons?