Bedrijven passen hun cloudstrategie voortdurend aan. Steeds meer organisaties realiseren zich dat één cloud niet voldoende is, omdat elke workload specifieke behoeften kent. Bovendien wil geen enkel bedrijf aan een specifieke aanbieder vastgepind zitten, zeker niet als het combineren van cloud providers goedkoper uitpakt.
De hybrid cloud was de eerste stap in deze evolutie. Bedrijven realiseerden zich dat de combinatie van omgevingen op locatie en in de cloud hen meer schaalbaarheid en prestatievermogen bood en hen tegelijkertijd in staat stelde om de mate van beveiliging te behouden. De laatste ontwikkeling op dit gebied is de opkomst van multi-cloudstrategieën. Deze brengen de flexibiliteit naar een nog hoger plan door het beste van verschillende cloud providers te gebruiken in aansluiting op de unieke behoeften van elke applicatie.
Dit biedt cloud service providers (csp’s) unieke kansen om nieuwe omzetstromen aan te boren. Volgens onderzoek door IDC uit 2017 host 40 procent van alle Europese bedrijven al applicaties in meerdere clouds. Maar slechts een handvol pioniers past hun technologie en processen aan om de haalbaarheid van deze aanpak op de lange termijn te waarborgen. Er is nooit een betere tijd geweest om uw waarde te bewijzen als vakkundige partner die klanten de mogelijkheden kan bieden waar zij om vragen.
Goed, maar wat is nu precies ‘multi-cloud’? Hoe helpt dit bedrijven? Welke uitdagingen gaan ermee gepaard? En hoe kunnen het kanaal en hun klanten profiteren van deze nieuwe trend?
De term ‘multi-cloud’ heeft betrekking op een it-omgeving die gebruikmaakt van verschillende clouds. Hoewel het om het even is om welke combinatie van cloud-omgevingen het gaat, wordt de term meestal gebruikt om te verwijzen naar een combinatie van public clouds, zoals Azure, IBM Cloud en AWS. Volgens een ander onderzoek door IDC zal ruim 85 procent van alle bedrijven in 2020 overstappen op een multi-cloudarchitectuur. De kans is dus groot dat de markt voor multi-cloudbeheer verder groeit.
Stimulering
Er zijn veel factoren die het zakelijk gebruik van multi-cloudstrategieën stimuleren. Elke cloud biedt immers weer andere diensten en functies die zich misschien beter voor specifieke bedrijfsapplicaties lenen. Organisaties die voor een multi-cloudstrategie kiezen, kunnen voor elke applicatie de beste prestatieniveaus, responstijd en doorvoersnelheid waarborgen. Zo kan een bedrijf ervoor kiezen om zijn customer relationship management (crm)-applicaties onder te brengen in AWS, maar zijn op maat ontwikkelde front-endapplicaties in Azure te hosten voor naadloze integratie met andere oplossingen van Microsoft.
En dan zijn er nog andere belangrijke overwegingen, zoals verbeteringen van de beschikbaarheid, redundantie en risicoreductie. Het lijkt erop dat diversificatie van clouds verder toeneemt naarmate de markt meer spelers aantrekt. Deze diversiteit gaat echter ook gepaard met grotere complexiteit. Het beheer van meerdere clouds vraagt om de nodige vaardigheden en platformspecifiek inzicht. Als het daaraan schort, lopen bedrijven het risico dat de beoogde voordelen van de cloud uitblijven.
Sleutelrol
Dat is waar een sleutelrol voor het kanaal is weggelegd. Csp’s zijn sterk in het identificeren van de beste kwaliteiten van elke cloud. Hun kerndoelstelling is bovendien om de implementatie, het beheer en de upgrade van cloud-diensten voor klanten te vereenvoudigen. Dit blijkt wel uit de belangrijke rol die ze spelen bij de connectiviteit tussen omgevingen op locatie en in de cloud. De volgende stap die csp’s zouden moeten zetten, is inzicht verwerven in de interactie en integratie van applicaties met public clouds, zodat ze vrij verkeer van applicaties en de uitwisseling van data daartussen kunnen waarborgen. Een csp die daartoe in staat is, kan een compleet nieuw omzetkanaal aanboren.
Om applicaties onafhankelijk te maken van een specifieke omgeving en te profiteren van de goudkoorts rond multi-cloud zouden cloud service providers moeten samenwerken met softwareleveranciers die een dergelijke naadloze mobiliteit mogelijk maken. Csp’s kunnen meerwaarde bieden tijdens deze overgangsperiode door gebruik te maken van orchestration-tools die een einde maken aan technische problemen en complexiteit en de mogelijkheid bieden om verschillende cloud-omgevingen te configureren, in te richten en in gebruik te nemen. De geïntegreerde beheer- en analysemogelijkheden die deze oplossingen bieden kunnen csp’s bovendien een verbeterd overzicht bieden op de omgevingen van klanten. En dat maakt het weer mogelijk om workflows te standaardiseren en extra beveiligingslagen toe te voegen. Kort gezegd zorgt de combinatie van deze technologie en de beheervaardigheden en expertise van csp’s ervoor dat deze trend pas echt van de grond komt.