Het Gentse Awingu heeft in een nieuwe kapitaalronde vier miljoen euro opgehaald. Het geld moet dienen om de wereldwijde expansie van het bedrijf een zetje te geven en de bijhorende sales- en marketing-inspanningen te bekostigen.
Het nieuws van de investering werd door ceo Walter Van Uytven gemeld in een interview met het blad Trends en wordt door hem aan ons bevestigd. ‘De lead in deze nieuwe ronde werd genomen door Michel Akkermans (ex-Clear2Pay, red.), die ook onze voorzitter is, en Proximus’, vertelt Van Uytven aan de telefoon vanuit New York. ‘Daarnaast zijn ook Christian Dumolin, Philippe Vlerick en de Nederlander Jan Berghege mee ingestapt.’
Met het nieuwe kapitaal moet Awingu zijn expansie verder doorzetten. Het bedrijf is immers snel internationaal aan het groeien en wil die spurt nog even doorzetten. ‘In Europa hebben we nu al een redelijke aanwezigheid’, zegt Van Uytven, ‘net als aan de Amerikaanse Oostkust, maar we zijn bijvoorbeeld nu ook gestart met Azië. Het aantal gebruikers tikt nu ongeveer af op vijftigduizend, maar veel meer dan omzet proberen we nu vooral onze footprint te vergroten. Snel groeien is dus de boodschap.’
Awingu is gespecialiseerd in software voor de unified workspace, een segment waarin het vooral Citrix als concurrent tegenkomt. Het werkt honderd procent via partners en distributeurs. Goed nieuws voor het bedrijf is wel alvast dat Gartner hen vorig jaar nog het label ‘Cool Vendor’ meegaf. Van Uytven: ‘Voor onze credibiliteit is dat toch wel een opsteker. Dat en het feit dat wij wereldwijd beschikbaar zijn in de catalogus Microsoft Azure en IBM Cloud geeft klanten voldoende vertrouwen om met ons in zee te gaan.’