Een sterke groei op de smartphone-markt en een stijgende binnenlandse vraag hebben de nettowinst van smartphone- en netwerkproducent Huawei een fikse boost gegeven
Op een jaaromzet van 78 miljard euro puurde het Chinese concern een nettowinst van iets meer dan zes miljard euro. Die omzet steeg met 15,7 procent ten opzichte van vorig jaar, de winst ging er met ruim 28 procent op vooruit.
‘We zijn op een nieuwe tocht’, zegt Ken Hu, ceo bij Huawei. ‘Kansen en uitdagingen duiken sneller op dan ooit tevoren en voortdurend innoveren is de enige manier om het spel voor te blijven. In de komende tien jaar zal Huawei de investeringen in technologische innovatie blijven verhogen door elk jaar meer dan tien miljard dollar te steken in research en development.’
Huawei behaalde in 2017 38,5 miljard euro omzet in de telecommarkt (+2,5 procent op jaarbasis) door het maximaliseren van het bestaande netwerk van telecomaanbieders en nieuwe kansen te benutten in bijvoorbeeld video, IoT en cloud-markten. De enterprise-business van Huawei innoveerde op het gebied van cloud, big data, campusnetwerken, datacenters en IoT, waarbij de oplossingen voor een reeks verticale industrieën zijn toegepast. De omzet daar bedroeg zeven miljard euro, een toename van 35,1 procent ten opzichte van 2016. De consumententak tenslotte was goed voor bijna 31 miljard euro omzet (+32 procent). In totaal verscheepte het bedrijf 153 miljoen smartphones.
Enige minpunt in het verhaal zijn de Verenigde Staten, waar Huawei een omzetdaling van 11 procent noteerde. Verschillende Amerikaanse overheidsinstanties raadden bedrijven en consumenten af om Huawei-apparaten te kopen omdat het bedrijf nauwe banden zou hebben met de Chinese overheid. Amerikaanse retailers als onder meer Best Buy weigeren sindsdien om Huawei-telefoons in de rekken te leggen.
De Amerikaanse omzetdaling wordt echter goedgemaakt door een sterke sprong op de Chinese thuismarkt. Daar wist Huawei zijn omzet met 29 procent op te krikken.