Bij ziekenhuizen zijn de softwarekosten met 40 procent goed het grootste deel van de ict-kosten. De meeste softwarekosten zijn voor de ondersteuning van het primaire proces zoals bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier (epd) en/of ziekenhuisinformatiesysteem (zis). De tweede grootste kostenpost het ict-personeel (34 procent). Dit blijkt uit onderzoek van ict-adviesbureau M&I/Partners.
M&I/Partners brengt met zijn jaarlijkse benchmark de kosten en prestaties van ict binnen ziekenhuizen in kaart. Hieruit blijkt dat de ict-kosten in ziekenhuizen blijven stijgen. In 2017 bedroegen de kosten voor ict 5,3 procent van de omzet. Dat was in 2013 nog 4,5 procent. Deze blijvende stijging aan ict-kosten zorgt ervoor dat ziekenhuizen meer aandacht hebben voor financieel meerjarenbeleid op het gebied van ict. Echter blijft de aandacht voor it-control nog beperkt, stelt het adviesbureau.
Gekeken naar de grootste ict-kostenposten, staat de software met 40 procent op nummer 1. Dat wordt op de voet gevolgd door de personeelskosten (34 procent). Dit komt volgens M&I/Partners doordat de nieuwe generatie epd’s en de bijbehorende digitalisering van primaire en secundaire zorgprocessen vragen om een grotere formatie van functioneel applicatiebeheer.
Patiëntenportaal
Om onderscheidend te zijn op het gebied van informatievoorziening, richten ziekenhuizen zich meer op de informatie-uitwisseling met patiënten en externe partijen. Om dit te faciliteren kiezen veel ziekenhuizen voor een patiëntportaal en een zorgverlenersportaal.
Momenteel biedt ongeveer de helft van de ziekenhuizen een patiëntenportaal. Hierbij worden functionaliteit en zoals online intake, inzage dossier, en online afspraken als eerste geïmplementeerd. Als een van de laatste functionaliteiten implementeren ziekenhuizen onderdelen zoals de koppeling met medische apparatuur en een persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo). Voorzieningen voor bijvoorbeeld een webspreekuur worden nog zeer beperkt aangeboden, stelt M&I/Partners.