Wanneer ik bedrijven spreek die digitale leiders willen worden, merk ik dat veel van hen dit zonder een formeel plan zijn begonnen. Ze zeggen: 'Digitaal is zo nieuw en verandert voortdurend, we weten niet wat we moeten plannen. Dus we gaan experimenteren en kijken wat werkt en wat niet.' Het klopt dat digitaal een nieuw domein is, dat snel verandert. Maar zonder een technologie-plan, weet je niet waar je naartoe gaat.
Voor mij is het als het starten van een bedrijf zonder een plan. Ik weet zeker dat veel van de bedrijven in deze categorie digitale oplossingen effectief gebruiken en dat ze zelfs geweldige resultaten kunnen halen. Maar ik ben er ook zeker van dat velen kansen laten liggen of last hebben van de uitdagingen die ik hieronder noem. Misschien zijn de onderstaande uitdagingen het grootst voor grotere ondernemingen die dringend leiding nodig hebben.
Technologie-plan is nodig
-
U heeft geen richting – ik vind dat bedrijven zonder een digitale strategie geen duidelijke strategische doelen hebben voor wat ze online willen bereiken in termen van nieuwe klanten winnen of een diepere relatie opbouwen met bestaande klanten
-
U begrijpt uw online marktplaats niet – de dynamiek is anders dan bij traditionele kanalen met verschillende soorten klantenprofielen en -gedrag, concurrenten, proposities en opties voor marketingcommunicatie
-
Bestaande en startende concurrenten zullen marktaandeel winnen – als u een ad-hoc benadering gebruikt zonder duidelijk gedefinieerde strategieën, dan zullen digitale concurrenten u uit de markt stoten
-
U heeft geen krachtige online waarde propositie – een duidelijk gedefinieerde waarde propositie voor online klanten helpt u om uw online service te differentiëren, engagement te bieden aan bestaande en nieuwe klanten, die daardoor loyaler zullen worden
-
U kent uw online klanten niet goed genoeg – er wordt vaak gezegd dat digitaal het ‘meest meetbare medium ooit’ is. Maar Google Analytics en dergelijke zullen u alleen volumes vertellen, niet het sentiment
Holistische aanpak
Een technologie-plan heeft als voordeel dat er een blauwdruk kan worden gemaakt voor de technische gevolgen van een digitale transformatie. In mijn aanpak heb je een mix nodig van een stappenplan (zoals Sostac) en een plan voor je verdienmodel (zoals Business Model Canvas). Over deze aanpak geef ik advies, lezingen en masterclasses.
Sostac is een marketingmodel ontwikkeld en geformaliseerd in 2004. Het is een afkorting van de zes fundamentele stappen van marketing:situatie, doelstellingen, strategie, tactiek, actie en controle. Marketingexperts hebben Sostac aangepast aan specifieke situaties, waaronder direct marketing en digital marketing. Met mijn ict-achtergrond zag ik bredere mogelijkheden voor inzet van Sostac en gebruik het nu voor het schrijven van technology-planning. Het is daarom mijn favoriete model voor het schrijven van roadmaps voor digital transformation.
Business Model Canvas is een strategisch management en lean startup template voor het ontwikkelen van nieuwe of het documenteren van bestaande bedrijfsmodellen. Het is een visueel model met elementen die de waarde propositie, infrastructuur, klanten en financiën van een bedrijf of product beschrijven. Het helpt bedrijven bij het in kaart brengen van hun activiteiten. Het Business Model Canvas is uitgedacht door Alexander Osterwalder.