Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ), met vestigingen in Tilburg, Oisterwijk en Waalwijk, neemt per 31 maart 2018 een nieuw elektronisch patiëntendossier (epd) met bijbehorend patiëntenportaal en mobiele chat-app van de Amerikaanse leverancier Epic in gebruik. Het fusieziekenhuis heeft hiermee de it-systemen van de diverse locaties samengebracht tot één systeem waarin de medewerkers en zorgverleners patiëntinformatie kunnen opslaan en raadplegen.
Het Elisabeth Ziekenhuis en het TweeSteden ziekenhuis zijn sinds 1 januari 2016 gefuseerd. Hiermee zijn beide ziekenhuizen één organisatie geworden en heeft het ziekenhuis de naam Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis gekregen.
De diverse locaties hadden verschillende it-systemen draaien, waaronder die van CSC-iSoft. Het fusieziekenhuis wilde dit terugbrengen naar één systeem voor alle locaties. Er is gekozen voor een epd van de Amerikaanse leverancier Epic. Dit omdat de patiënt bij de inrichting van dit systeem voorop staat, meent Loeks van der Veen, lid raad van bestuur ETZ. ‘Dit epd maakt het mogelijk de patiënt centraal te stellen en helpt de zorgverlener om de zorg beter en veiliger te maken.’
Anderhalf jaar
Het implementatietraject ging in de zomer van 2016 van start met een voorbereidingsprogramma om gegevens ETZ-breed op dezelfde manier vast te leggen. Hierna volgde een implementatiefase van ruim anderhalf jaar, waarbij het systeem op 31 maart 2018 in gebruik genomen wordt. Om dit te realiseren zijn de ongeveer vijfduizend medewerkers van het ETZ sinds januari 2018 getraind om met het nieuwe epd te werken.
In het Epic-epd worden alle medische gegevens van patiënten digitaal vastgelegd en alle logistieke en administratieve zaken geregeld. Zo beschikken artsen en verpleegkundigen allemaal over dezelfde patiëntinformatie. Patiënten kunnen op hun beurt hun persoonlijke medische dossier raadplegen. Via het patiëntenportaal MijnETZ kunnen zij bijvoorbeeld vervolgafspraken maken of annuleren of uitslagen van laboratoriumonderzoek en radiologieverslagen inzien of een vraag stellen aan hun behandelende arts en/of verpleegkundige.
Minder afspraken, langere wachttijden
De implementatie van het nieuwe elektronisch patiëntendossier is naar eigen zeggen het grootste it-project uit de geschiedenis van het ziekenhuis. Het waarschuwt zijn patiënten alvast voor oplopende wachttijden. Dit komt voort uit het feit dat polikliniekmedewerkers tot de livegang van het epd met twee afsprakensystemen werken.
‘Hoewel ruim vijfduizend medewerkers vanaf januari dit jaar getraind zijn voor het nieuwe epd, moeten zij hier aan wennen. Vandaar dat afspraken kunnen uitlopen, telefonische wachttijden mogelijk oplopen en patiënten lang moeten wachten aan de balie’, laat het ETZ weten op zijn website. ‘Om de uitloop van spreekuren en ziekenhuisbezoek zoveel mogelijk te voorkomen, zijn minder poliklinische afspraken, operaties en opnames ingepland.’