Cyberaanvallen worden steeds vaker en op steeds grotere schaal uitgevoerd. Met name mkb-bedrijven lopen een groot risico om slachtoffer te worden van een cyberaanval. Dit komt doordat ze vaak zelf niet over de in-house medewerkers beschikken om het bedrijf te beschermen tegen cyberdreigingen.
Daarom roepen zij de hulp in van managed service providers (msp’s) om ervoor te zorgen dat het bedrijf operationeel blijft en dat data in het geval van een aanval zijn veiliggesteld. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers vooral een groot risico lopen op het verlies van toegang tot essentiële informatie wanneer ze via de cloud of op afstand werken. SaaS-applicaties als Office 365 en Dropbox, maar ook mobiele apparaten worden namelijk steeds vaker het doelwit van nieuwe en agressieve aanvallen.
Ook wordt het voor cybercriminelen steeds makkelijker om bijvoorbeeld een e-mailadres op te zoeken en er vervolgens phishing-mails naartoe te sturen, die voor de ontvanger steeds lastiger te identificeren zijn. Met verschillende tools en strategieën kunt u als msp klanten helpen hun medewerkers in te lichten over het cybersecuritylandschap en recente ontwikkelingen om zo toekomstige aanvallen te voorkomen.
Belangrijke overwegingen
Als msp is het uw taak om te waken over de it-infrastructuur van een mkb-bedrijf. Bijvoorbeeld aan de hand van continue monitoring en het beheer van verschillende klantapplicaties. Ook past u systemen aan en voert u updates uit om de gegevens van de klant blijvend te beschermen. Steeds meer mkb-bedrijven kiezen zelf welke msp ze het beste kan helpen om het bedrijf te beschermen tegen cyberaanvallen. Daarom is het belangrijk dat u uw organisatie kunt onderscheiden door de expertise duidelijk uit te dragen. Dat gaat gepaard met de volgende overwegingen.
Allereerst, wees de go-to aanbieder en zorg ervoor dat u uitgebreide expertise ontwikkelt in een specifiek onderdeel (of meerdere onderdelen) van de it-infrastructuur. Ten tweede, zorg er voor dat u uw klant met zorg selecteert. Identificeer uw ideale klant en onderzoek goed of een potentiële klant bij uw bedrijf past. Analyseer daarnaast hoeveel moeite het kost om de omgeving van de potentiële klant te ondersteunen. Ten derde is het belangrijk om vertrouwen te creëren. Als msp krijgt u toegang tot de privétechnologie en -data van de klant, dus is het belangrijk dat u het vertrouwen wint. Om ervoor te zorgen dat klanten u als betrouwbare adviseur zien, is het belangrijk dat u onpartijdig technologieadvies geeft.
De standaardisering van uw producten stelt u verder in staat een expertise te ontwikkelen op het gebied van specifieke technologieën die alleen u aanbiedt. Hierdoor kost het minder tijd en moeite om de technologieën uit te rollen en te beheren. Kies daarnaast een geschikte prijs en zorg ervoor dat u een geschikte marge inbouwt. Begin met het evalueren van de eigen bedrijfskosten en baseer hier de prijzen op. Wilt u uw bedrijf uitbreiden? Ontwikkel dan een gedegen verkoop- en marketingproces dat herbruikbaar en na te volgen is. En als laatste, stop nooit met leren. Om de concurrentie voor te blijven, zijn continue bijscholing en het behalen van nieuwe certificeringen essentieel.
Succesvolle klantondersteuning
Naast de overwegingen die u als msp in het achterhoofd moet houden voor het uitdragen van expertise, zijn er drie belangrijke gebieden waarop u een klant goed kunt ondersteunen. Door hierop te focussen, heeft u grotere kans uzelf te onderscheiden in de competitieve markt.
Onderscheid u bijvoorbeeld met cybersecurityidentificatie. Met rfid (radio-frequency identification) of keycards is het mogelijk om eenvoudig toegang te krijgen tot een dataopslaginfrastructuur. Deze methodes kunnen ook gekoppeld worden aan securitysoftware, wat resulteert in meer kwetsbaarheden. U kunt een netwerk, de computersystemen en web-apps echter testen op kwetsbaarheden. Daarbij is het wel belangrijk dat u uitlegt waarom u een proactieve aanpak hanteert.
Ook met het aanbieden van trainingen kunt u zich onderscheiden. Mkb-bedrijven hebben niet altijd de tijd of het budget om het personeel zelf goed te informeren over het cybersecuritylandschap. In dit geval kunt u klanten helpen een kader op te zetten voor een basistraining cybersecurity, bedoeld voor alle huidige en nieuwe medewerkers.
Houd als msp de klanten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, zodat ze zichzelf efficiënter kunnen beschermen. Dat geldt ook voor bedrijven met een byod-cultuur. In dit geval zijn er namelijk vaak meer schaduw-IoT-apparaten aanwezig. Die kunnen een bedreiging voor de netwerksecurity vormen als ze niet juist worden beheerd.
Duidelijke communicatie
Hoewel bij de keuze van een mkb-bedrijf voor een msp de prijs absoluut een rol speelt, betekent dat niet dat u een zo laag mogelijke prijs hoeft te vragen. Uitleggen hoe snel de kosten oplopen als een bedrijf een dag of week plat komt te liggen, is een goede tactiek om toegevoegde waarde te bewijzen. Zodra mkb-bedrijven de gevolgen van een eventuele nieuwe CryptoLock- of WannaCry-aanval begrijpen, zullen zij zeker bereid zijn om een goede prijs te betalen om ervoor te zorgen dat zij niet het volgende slachtoffer zijn.
Daarnaast verplaatsen steeds meer bedrijven hun data naar een cloudomgeving, zoals G-Suite, Office 365, Salesforce of Box, en is het belangrijk dat gebruikers altijd en overal toegang hebben tot die data. Het hebben van een failover/failback-router is de sleutel tot het behoud van productiviteit. Maar het hebben van twee internetproviders leidt juist tot een kostenverhoging – dus zou u op zijn minst over failover to lte moeten beschikken. Door mkb-bedrijven te tonen dat u hun uitdagingen begrijpt en door uw aanpak duidelijk te beschrijven, onderscheidt u zich van de concurrentie en kunt u nieuwe klanten aantrekken.