Nederlandse aanbieders van mobiele telecomdiensten hebben in 2017 naar schatting 130 miljoen euro omzet verloren door nieuwe Europese roamingregels. Nieuwe regels waarbij klanten binnen de EU voor hetzelfde tarief kunnen bellen, sms'en en internetten als in het thuisland, zonder dat operators daar kosten voor in rekening mogen brengen – de roam-like-at-home-regulering (rlah) – is één van de oorzaken van een omzetdaling die de markt als geheel te verwerken kreeg.
Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper dat onlangs een nieuwe versie van het Dutch Mobile Operators-rapport presenteerde. ‘De impact van regulering, voornamelijk roam-like-at-home-regulering (rlah) en verlaging van afwikkeltarieven, werd in 2017 gevoeld. Deze zorgden naar schatting voor een omzetdaling van zo’n 130 miljoen euro. Daarnaast spelen in 2017 zaken als druk en concurrentie in zowel de consumentenmarkt als de b2b-omgeving, lagere buiten-de-bundel-omzet en groei van sim-only en dus minder maandelijkse opbrengsten, mee’, schrijft Telecompaper.
Volgens het onderzoek kreeg de Nederlandse mobiele sector in 2017 opnieuw een omzetdaling te verwerken. De omzet kwam 4,4 procent lager uit dan in 2016. De gezamenlijke omzet uit mobiele diensten van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 kwam uit op 4,5 miljard euro. Telecompaper: ‘De afgelopen jaren kromp de omzet keer op keer, in 2015 met 3,3 procent en in 2016 met 4,0 procent. Het dalingspercentage neemt dus toe, maar reikt nog niet tot de 7,5 procent omzetdaling van 2014.’
Volgens de telecomaanbieders is de omzetdaling voornamelijk het gevolg van regulering, prijsdruk en concurrentie. Telecompaper: “Van de drie andere operators liet Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) de grootste omzetdaling uit mobiele diensten zien. Deze daalde met 10,1 procent. De operator verloor als enige mno (multinationale onderneming red.) marktaandeel en kwam uit op 30,6 procent. KPN liet de minste daling zien (3,0 procent) waardoor het zijn marktleiderschap uitbreidde naar een aandeel van 43,1 procent. De omzet van T-Mobile daalde met 4,4 procent op jaarbasis en de operator bleef stabiel met een marktaandeel van 21,1 procent.
‘Omzet daalt naar 4,2 miljard euro in 2022’
Op basis van de resultaten uit het vierde kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Het verwacht dat de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 2 tot 3 procent gaat krimpen naar een omzet van 4,4 miljard euro. De onderzoekers verwachten verder dat in de periode 2017-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een cagr (compound annual growth rate) – de gemiddelde jaarlijkse groei van een investering over een bepaalde periode van langer dan een jaar -, van 1,3 procent, tot een omzet van rond de 4,2 miljard euro in 2022.
Telecompaper: ‘Daarnaast zal vanaf het eerste kwartaal van 2018 de nieuwe regelgeving (IFRS 15) in werking treden. Alle aanbieders moeten alle toestelopbrengsten (ook de maandelijks terugkerende inkomsten) uit de vergelijking halen en niet meer bij de omzet uit mobiele diensten rapporteren. Hierdoor zullen arpu’s (average revenu per user red.) enkel en alleen mobiele diensten behelzen en meer richting die van Tele2 dalen, die dit al doet sinds het begin dat het in Nederland als multinationale onderneming (mno) rapporteert.’
Waarom wordt een bericht als dit als negatief gekaderd? In feite betreft het hier een waarschijnlijk veel grotere winst voor een grote hoeveelheid consumenten, en mag er voor de beperkte groep aanbieders sprake zijn van een wat lagere omzet in geld, maar die wordt veroorzaakt door de technologische ontwikkeling die maakt dat de betreffende diensten veel simpeler kunnen worden geleverd. Het ‘verlies’ waarvan sprake is, werd veroorzaakt door het opheffen van een verouderd model van factureren, toch?
Dat de omzet iets minder is, kan inderdaad aan het RLAH effect toegewezen worden. Wat mij benieuwd is wat de resultaten zijn. Zijn die ook 4,4% afgenomen? En wat is dan nu het rendement van deze organisaties? We hebben hier volgens mij met een verdringingsmarkt te maken. Dus dan zijn dergelijke ontwikkelingen niet geheel vreemd.