Nederland staat op de derde plek, na de Verenigde Staten en Duitsland, op de zogeheten Euler Hermes Digitalization Index. Deze ranglijst van de Franse kredietverzekeraar Euler Hermes geeft aan hoe goed het digitale klimaat van een land is om digitale bedrijven te laten gedijen. In totaal zijn 116 landen onderzocht.
De index van Euler Hermes, onderdeel van het Duitse verzekeringsconcern Allianz, meet niet de feitelijke digitale activiteit per land, maar de omstandigheden, voorzieningen en deskundigheid die landen bieden om digitale bedrijven te laten gedijen. Volgens het onderzoek van de kredietverzekeraar Euler Hermes steekt de VS met kop en schouders boven de rest uit. Bedrijven als Apple, Google, Facebook en Amazon zijn in de ogen van de verzekeraar het levende bewijs.
De VS profiteert bij de digitalisering van de grote marktomvang, het sterke kennis-ecosysteem en de gunstige zakelijke omgeving, aldus Euler Hermes. Duitsland en Nederland volgen op afstand. Duitsland scoort vooral hoog door het hoge innovatievermogen. Nederland heeft een sterke digitale infrastructuur en geavanceerde connectiviteit. Verder hebben beide landen uitstekende handels- en kennisnetwerken.
Met zestien landen in de top dertig scoort West-Europa goed op de digitaliseringsindex van Euler Hermes. In het klassement scoren ook Japan (7e), Singapore (8e), Hong Kong (9e), Zuid-Korea (10e) en China (17e) hoge ogen.
Bestuurskamer
Uit het onderzoeksrapport van de Euler Hermes Digitalization Index blijkt verder dat in 2017 het aandeel e-commerce in de Amerikaanse detailhandel in de VS is gestegen met 16 procent, vergeleken met 4,4 procent voor de traditionele detailhandel. In China steeg het online segment in de detailhandel zelfs met 32 procent in vergelijking met 10 procent voor de traditionele detailhandelsverkopen in 2017.
Euler Hermes ziet het online component ook in andere sectoren sterk stijgen. De kredietverzekeraar vindt dan ook dat bedrijven en organisaties dienen te investeren in het ontwikkelen en versterken van de gewenste leiderschapsvaardigheden. ‘In de bestuurskamer van bedrijven en organisaties moet voldoende kennis van de interneteconomie aanwezig zijn om ingrijpende veranderingen door te voeren. Digitalisering vraagt om nieuwe vaardigheden en manieren van werken. De cultuur moet op de schop’, aldus het bedrijf in een persbericht.