Sociale medianetwerk Facebook zit in het oog van de storm nadat bleek dat het big data-bedrijf Cambridge Analytica, dat meewerkte aan de Trump-campagne, persoonlijke gegevens van vijftig miljoen gebruikers heeft weten te verzamelen. Die gegevens werden ingezet in de verkiezingscampagne van Trump.
De faux pas van Facebook werd uitgebracht door de kranten The Observer en The Guardian en Channel 4, die daarvoor werden geholpen door een interne klokkenluider bij Cambridge Analytica: Christopher Wylie.
De gegevens werden door Wylie en zijn collega’s buitgemaakt via een een vragen-app (thisisyourdigitallife) die op Facebook werd gepost. Cambridge Analytica had daarvoor ook de toestemming van Facebook. De app verzamelde echter niet alleen private data van de tweehonderdduizend mensen die de app installeerden, maar ook van hun gezamenlijke vriendenkring. In totaal van zowat vijftig miljoen Amerikanen. Facebook zou ook quasi geen enkele actie hebben gesteld om de data terug te krijgen of zijn gebruikers te waarschuwen.
De illegaal verkregen gegevens werden, via campagneleider Steve Bannon, uiteindelijk gebruikt om zeer gerichte advertenties te maken, om mensen aan te zetten voor Donald Trump te stemmen bij de jongste presidentsverkiezingen.
Cambridge Analytica is trouwens wel vaker actief in het politieke arena. Het bedrijf zou ook betrokken zijn geweest bij campagnes in Colombia, India en Kenia en er gaan ook geruchten dat ze een hand hadden in de Brexit-campagne, iets wat ze zelf ontkennen.
Facebook zelf heeft ondertussen het bedrijf van zijn site verbannen, ondanks het feit dat ze dus toestemming hadden om de gegevens te verzamelen. Het probleem volgens Facebook is vooral dat de data niet doorverkocht mocht worden. Mark Zuckerberg heeft ondertussen al laten weten dat hij ‘boos’ is over het bedrog en dat hij ‘dag en nacht’ werkt om alle feiten boven tafel te krijgen.
Beleggers konden de inertie van de afgelopen dagen van de topman alvast niet smaken en gaven het aandeel op de beurs van New York een pandoering. Ook verschillende toezichtshouders en overheden bekijken hoe en of ze de zaak verder moeten onderzoeken. In het Britse parlement circuleert alvast het idee om Zuckerberg op te roepen om te komen getuigen voor een commissie.
Zuckerberg is alweer boos? Hoezo, dit gesjoemel is gewoon onderdeel van zijn business model.
Mensen zijn meestal bezorgd over of tegen de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. De overheid zou permanent bij de burger over de schouder kunnen gaan meekijken. Maar het gros doet niet moeilijk over het delen van persoonlijke gegevens via “gratis”diensten van bedrijven, ment levert in veel gevallen zelfs de data persoonlijk op. Welke informatie wil men straks kwijt aan fintechbedrijven op basis van PSD2?
Opmerkelijk hoe de publieke opinie zich laat leiden door de (sensatie) pers. Dat Facebook hun centjes verdiende met schimmige databoeren was al heel lang bekend. Dat ze nu net zo doen alsof ze van niets wisten is eenvoudig bedrog. Zij zijn niet de enige. Google, Amazon, Microsoft, Apple en anderen doen hier net zo hard aan mee!
Bij deze als niet Facebook gebruiker dat ik nogmaals alle Facebook gebruikers heel hard in hun gezicht uitlach vanwege hun naïviteit. ‘If you’re not paying anything for it you’re the product.’