Nu de verhuizing van de medewerkers van het rijksbrede Shared Service Center (SSC)-ICT van Zoetermeer naar het kantoor in Den Haag is afgerond, volgen verdere stappen om te komen tot een efficiënter opererende en meer klantgerichte ict-dienstverlener. SSC-ICT is uit verschillende organisaties ontstaan en wil zijn serviceverlening verbeteren door het stroomlijnen van processen, procedures, werkwijzen en technologie.
SSC-ICT is de afgelopen jaren gegroeid naar een ‘shared service’-organisatie die nagenoeg de hele rijksdienst bedient. Het onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is met zo’n twaalfhonderd medewerkers (waarvan circa een kwart inhuur) een van de grotere ict-dienstverlener van het Rijk.
De afgelopen jaren heeft SSC-ICT diverse andere interne it-organisaties van departementen overgenomen; het levert diensten aan de ministeries van BZK, Infrastructuur & Waterstaat, Volksgezondheid, Welzijn & Sport, Sociale Zaken & Werkgelegenheid, ministerie van Financiën, Justitie & Veiligheid, Algemene Zaken en Buitenlandse Zaken. Ook het Rijksvastgoedbedrijf heeft zijn ict inbesteed; de Tweede Kamer wil een groot deel van de ict voor 2020 hebben overgeheveld naar SSC-ICT.
Stroomlijnen
De centrale ict-club regelt door alle samenvoegingen inmiddels niet alleen de werkplekdienstverlening, maar bijvoorbeeld ook de ontwikkeling en het beheer van financiële systemen en personeelszakensystemen (P-Direkt) voor de ministeries. Ook onderhoudt SSC-ICT de ict van rijkskantoren en hoger beveiligde diensten. Verder werkt de ict-dienstverlener aan de uitrol van DWR-Next, de upgrade naar Windows 10. Het BZK-onderdeel beschikt over een eigen ODC (overheidsdatacenter) in Rijswijk, dat de basis is voor de housing- en hostingdiensten.
Vanwege de samenvoeging is SSC-ICT een ontwikkeltraject gestart om te bouwen aan een betere serviceorganisatie. Volgens een woordvoerder van BZK heeft deze reorganisatie, waarbij ‘processen, procedures, werkwijzen en technologie worden gestroomlijnd’ geen gevolgen voor het personeel.
Van SSO naar SSC ICT Den Haag naar SSC-ICT Haaglanden naar SSC-ICT
SSO (Shared Service Organisatie)-ICT werd in 2003 opgericht na de samenvoeging van een aantal ict-afdelingen binnen het toenmalige ministerie van Verkeer & Waterstaat, met uitzondering van Rijkswaterstaat. De dienst richtte zich ook op andere departementen.
In het kader van het uitvoeringsprogramma De Compacte Rijksdienst besloot het toenmalige kabinet in 2009 het SSO-ICT uit te bouwen tot shared service center voor werkplekbeheer bij het Rijk en als baten en lastendienst onder te brengen bij het ministerie van BZK. De start ervan was in 2011 onder de naam Shared Service Centrum ICT (Den Haag). In de jaren erna besloten diverse departementen en rijksdiensten hun ict-beheer uit te besteden aan dit SSC ICT. Niet alle ministeries doen overigens mee aan het gedeelde ict-centrum, zoals Defensie en Economische Zaken & Klimaat. Ook de politie en de rechtspraak houden hun eigen ict-beheer.
Begin 2014 veranderde SSC ICT in SSC-ICT Haaglanden waarbij het gelijk werd getrokken met een ander rijksservicecentrum FMHaaglanden. Wellicht uit verwarring met de al langer bestaande naam Haaglanden als aanduiding voor regio Den Haag en omliggende gemeenten werd de naam een paar jaar geleden stilletjes veranderd in SSC-ICT.
De zegsman van BZK stelt dat de naamswijziging past bij de nieuwe werkelijkheid van SSC-ICT als rijksbrede ict-dienstverlener in binnen- en buitenland. ‘De dienstverlening is de afgelopen jaren gegroeid en ontwikkeld. Het werkgebied is geografisch flink uitgebreid en – sinds de aansluiting van het ministerie van BZ – werken we 24/7 voor ambtenaren over de hele wereld. We servicen ambassades en belangrijke evenementen zoals eerder de Nuclear Security Summit, de Global Conference on Cyber Space en het EU-voorzitterschap. Daarnaast werkt SSC-ICT landelijk voor diverse uitvoeringsorganisaties.’
Mooi initiatief: “..sinds de aansluiting van het ministerie van BZ – werken we 24/7 voor ambtenaren over de hele wereld..”
Lijkt me iets te veel eer voor SSC-ICT, het zal vooral gaan om dienstverlening aan NL ambtenaren over de hele wereld.
Wel een aardige gedachte trouwens: een SSC wereldwijd! Overigens is die gedachte niet zover weg, de Public Cloud bedient ook de Publieke sector. Alleen even de Security-levels op elkaar afstemmen en Ready is the Case!!!