Softwareleverancier Jamf verzorgt mobile device management exclusief voor Apple-devices. Microsoft Intune doet hetzelfde maar krijgt een belangrijk onderdeel niet voor elkaar op het macOS-platform: conditional access. Ofwel: wie krijgt toegang tot wat? Een exclusieve partnership tussen Jamf en Microsoft Intune biedt uitkomst. Sieuwerd Teerink van Jamf: “Medewerkers hebben toegang tot de tools en programma’s waarvoor ze zijn geautoriseerd en IT houdt controle over instellingen en configuraties.”
Bedrijfsgegevens zijn alleen bestemd voor betrouwbare gebruikers, die werken met betrouwbare apps vanaf betrouwbare devices. Het klinkt eenvoudig maar is o zo lastig te realiseren in de organisaties van vandaag. Dat vonden ook Microsoft en Jamf. Op 14 december 2017 kondigde Brad Anderson van Microsoft en Dean Hager van Jamf een opmerkelijke partnership aan. Hun gezamenlijke oplossing combineert de veilige check van Microsoft Enterprise Mobility + Security (EMS) met mobile device management voor Macs van Jamf Pro. Codewoord: compliancy.
Snel, veilig en schaalbaar
Traditionele security werkt niet meer, vinden Jamf en Microsoft. De aloude firewall is door de snelle opkomst van clouddiensten en mobiele devices niet meer de veilige grenswachter van weleer. De grenzen zijn vervaagd en de bijbehorende krantenkoppen laten zich raden: Oncontroleerbaar! Wildgroei in hackersland! Er moest iets gebeuren. De samenwerking tussen Jamf en Microsoft zorgt voor een veilige uitwisseling van data voor bedrijven die zowel Mac als Windows omarmen.
De missie van het in 2002 in Minneapolis opgerichte Jamf is kort en duidelijk: organisaties succesvol maken met Apple. Sindsdien is het hard gegaan. Jamf heeft inmiddels 800 medewerkers wereldwijd en vestigingen in Minneapolis, Eau Claire, Cupertino, New York, Amsterdam, Katowice, München, Sydney, Hong Kong en Tokyo. De jaarlijkse groei bedraagt zo’n 40 procent. In 2017 kwamen er zo’n 4.000 nieuwe klanten bij: multinationals, ziekenhuizen, mediabedrijven en onderwijsinstellingen.
Sieuwerd Teerink, sales manager voor de Benelux, verklaart de groei: “IT-afdelingen vinden security belangrijk. Ze zijn bang voor dataverlies, bang dat ze niet de juiste tools hebben om Macs veilig te beheren. Alles met de hand doen is onmogelijk in grotere organisaties. Onze cloud based-oplossing is dan pure noodzaak: snel, veilig en schaalbaar. Met onze software beheert de IT-professional in één centrale console alle devices die bij ons zijn aangemeld. Elke medewerker heeft toegang tot de tools en programma’s waarvoor hij of zij is geautoriseerd. En IT houdt controle over veiligheidsinstellingen en configuraties. Kortom: compliancy voor IT en productiviteit voor de medewerkers.”
National Geographic
Een mooi voorbeeld van waartoe Jamf Pro in staat is, zien we bij National Geographic. De in Washington DC gevestigde uitgever (opgericht in 1888) heeft zo’n 1.000 Macs en 550 iOS-devices in gebruik en daarnaast plannen om Apple TV te implementeren. Steeds meer medewerkers kiezen voor Apple. Dat heeft ook met de aard van het bedrijf te maken. National Geographic is geen gewone klant. De journalisten, fotografen en onderzoekers zijn vaak op reis en werken op de meest onherbergzame plekken ter wereld. Om die reden stellen zij de kleine IT-afdeling flink op de proef.
In een case study van National Geographic lezen we dat de IT-afdeling behoefte heeft aan een robuuste device management-oplossing die medewerkers in staat stelt te voldoen aan de hoge productie-eisen. De medewerkers op hun beurt hebben behoefte aan ‘self service’. Met Jamf Pro Self Service kunnen zij alle nieuwe releases zelf installeren en updaten, hun eigen software managen en de tools kiezen die ze op locatie nodig hebben. Zelfs verstokte digibeten kunnen ermee uit de voeten.
Met Jamf Pro Self Service is gevoelige informatie beveiligd en zijn devices versleuteld, zodat kwaadwillenden er niet mee aan de haal kunnen. Ook informatie ‘wissen op afstand’ is voor journalisten en fotografen handig als hun device is verloren of gestolen. Al met al houdt de IT-afdeling tijd over en kunnen medewerkers op locatie doen waar ze goed in zijn: inspirerende producties maken. Jehan Aziz van de IT-afdeling formuleert het zo: “Onze mensen verspillen minder tijd aan technologie die niet werkt en kunnen meer focussen op hun zorg voor de planeet.”
Lagere kosten
Zakelijke klanten en medewerkers zijn te spreken over de dienstverlening van Jamf. Overtuigend is ook het loyaliteitsprogramma van IBM, dat medewerkers liet kiezen: Windows of Mac? Doelstelling was enerzijds de medewerkerstevredenheid verhogen en anderzijds erachter komen wat het verschil was in beheerkosten tussen Windows en Mac. Inmiddels gebruiken 140.000 IBM-medewerkers een MacBook op hun werk. Het loyaliteitsprogramma toonde aan dat de totale kosten van een MacBook tot wel 500 dollar lager liggen dan een Windows-systeem. Fletcher Previn, CIO van IBM, schreef het treffend in zijn blog: “Iedere Mac die we kopen, levert ons geld op.”
Meer weten?
Wil je meer weten over de diensten van Jamf? Bezoek dan www.jamf.com