Het kernproces van BAM wordt technologie, dus IT is meer dan faciliteren alleen.
In het hart van de business
In Dublin kwam onlangs de internationale IT Community van BAM samen. ‘Het begint met de 20.000 BAM collega’s die wereldwijd hun werk moeten kunnen doen; dat is een flinke groep gebruikers wanneer je Office 365 of de nieuwste versie van SAP uitrolt,’ vertelt Bert.
BAM ICT bedient de Operating Companies van de vijf Europese thuislanden van de organisatie, die ook elk hun eigen IT-teams in dienst hebben. In de IT Community komen afgevaardigden van de verschillende organisatieonderdelen bijeen. Bert: ‘BAM is geen bedrijf dat alles van bovenaf oplegt. De specialisten zoeken elkaar op om tot de beste oplossing en uitvoering te komen. Niet alleen de IT’ers onderling, we schuiven bijvoorbeeld ook aan bij de experts van Digital Construction om onze plannen samen uit te werken, zodat niet ieder op z’n eigen eiland zit te knutselen.’
De toekomst is technologie
IT heeft met de lancering van de BAM Strategy 2016 – 2020: ‘Building the present, creating the future’ een veel prominentere rol in de organisatie gekregen. BAM wil kartrekker zijn van digitalisering binnen de bouwsector. Dat gaat over meer dan alleen BIM en digitaal bouwen (‘We make it before we make it’); het zal je niet ontgaan zijn dat technologische ontwikkelingen de laatste jaren überhaupt een enorme vlucht hebben genomen. Robotisering, 3D-printers doen hun intrede in het bouwproces. Met the internet of things, big data en virtual reality kan slim worden ingespeeld op woon- en werkbehoeften. En wat is het effect van zelfrijdende auto’s op de wegen van de nabije toekomst, of die Hyperloop op reizen in het algemeen?
Naar de business
Bert: ‘We staan voor een geweldig complexe transitie, in een heel interessante tijd. Die snel veranderende technologie is puur kennis, en er is een wereld te winnen, maar dan moet je de mensen om je heen kunnen meenemen in de technische aspecten. Je moet ingewikkelde dingen kunnen vertalen in termen die de business begrijpt. BAM is een praktisch bedrijf, uiteindelijk moeten digitale dromen wel concreet worden. Net zoals het eindproduct van BAM – een ziekenhuis, een viaduct – altijd nuttig en tastbaar is.’
Eigenaarschap
De innovatie-gedreven koers levert een ander soort IT-organisatie op. ‘De dienstverlening (Operations, IT Services) wordt misschien wel meer dan ooit gewaardeerd als ruggengraat van het bedrijf; en daarnaast krijgt de BAM-brede strategieontwikkeling vorm in transitieprogramma’s,’ vervolgt Bert. ‘Daarmee sta je in het hart van de business: je voegt direct waarde toe aan het bedrijf. Of we het nou hebben over een nieuwe generatie applicaties of over de infrastructuur, over security, informatiemanagement of over business intelligence; voor alle vakgebieden geldt dat je moet willen pionieren. Gevoel voor eigenaarschap is onontbeerlijk, net als vasthoudendheid. En wil je vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, investeren in je ontwikkeling? Dan zit je goed bij ons.’
Bijdragen aan de digitalisering in de bouw?
De digitale transformatie staat bovenaan de strategische agenda. Daar is talent voor nodig. Nieuwe collega’s die letterlijk mee kunnen bouwen aan een digitale toekomst. Denk hierbij aan projectmanagers, BI specialisten, applicatiebeheerders en SAP consultants.
Bekijk snel de mogelijkheden voor jou!
Naam: Bert van Haarlem
Functie: Director ICT Operations
Bij BAM sinds: 2017