Game-ontwikkelaar Ubisoft heeft een kunstmatige intelligentie getraind om ontwikkelaars op bugs te wijzen voordat ze code met bugs opslaan. De ai met de naam Commit Assistant is getraind op een database met Ubisoft-code en de bijbehorende bugfixes van de afgelopen tien jaar. Gebruikt u al kunstmatige intelligentie om bugs in code te ontdekken?
Het systeem werkt als volgt: het ontdekt, tijdens het schrijven van code die vergelijkbaar is met code die ooit van bugs ontdaan moest worden, fouten. Het systeem flagt de mogelijke fouten en geeft die door aan de programmeur. Daarmee kunnen de kosten voor het pletten van bugs achteraf danig naar beneden.
Op dit moment bestaat zo’n 70 procent van de kosten van een game bij Ubisoft uit het vinden en fixen van bugs. Kunstmatige intelligentie kan die kosten sterk verlagen.
Dit systeem is uiteraard niet alleen op game-ontwikkeling toepasbaar. Denkt u al na over bugfixingondersteunende kunstmatige intelligentie?
Hun database zal wel tjokvol zitten want Ubisoft staat erom bekend dat ze hun nieuwste spellen vol met bugs releasen.
Citaat uit de bron “It’s still early days – Ubisoft is “only starting to pollinate” Commit Assistant to its development teams and, so far, there’s no usage data on how much it’s impacting game creation.”
In de video wordt gemeld dat de assistent een ‘false alarm rate’ van 30% heeft. Niet slecht, maar genoeg on irritant te zijn. Het is te hopen dat dit systeem niet bij iedere commit steeds dezelfde regels code gaat vlaggen, anders zou de feitelijke false alarm rate veel hoger worden dan 30%.
Een beperking voor andere bedrijven die deze technologie zouden willen inzetten is dar het systeem is getraind op zeer grote hoeveelheden data, dus code commits en gerepareerde bugs. Daardoor is het in de huidige opzet alleen toepasbaar voor grote studio’s die zeer veel vergelijkbare code produceren.
Overigens meldt de video een verwachte besparing van 20% van de werktijd voor ontwikkelaars.