Sogeti heeft 35 it-professionals opgeleid voor VeriSM. Dat is een nieuwe aanpak voor servicemanagement die eind vorig jaar wereldwijd is gelanceerd. VeriSM moet organisaties helpen de juiste keuze te maken uit de verscheidenheid van beheer- en ontwikkelmethodieken. Naast traditionele methodieken als Itil, CobIT, Bisl en Lean zijn de afgelopen jaren werkwijzen zoals agile, DevOps en siam opgekomen.
Volgens Sogeti is VeriSM meer een benadering dan een methodiek, waarbij governance-aspecten en servicemanagement-principes worden vastgesteld voor het leveren van een bepaald product of dienst. Dat kan alles zijn, van het leveren van levensmiddelen, advies of een jaarlijkse controle op bedrijfsresultaten tot een betaalapp. De VeriSM-aanpak geeft een handvat hoe bestaande methodieken het beste in te zetten zijn, samengesteld uit zowel technologische onderdelen (bijvoorbeeld de cloud, Internet of Things, machine learning of blockchain) als bedrijfscomponenten.
De it-dienstverlener verwacht dat VeriSM goed aansluit bij digitaliseringsprocessen, waarbij methodes als Devops en agile worden ingezet voor de ontwikkeling van kortcyclische digitale producten. ‘Met de expertise van deze nieuwe servicemanagement-benadering van VeriSM kunnen we klanten beter adviseren bij het maken van de juiste keuze voor de aanpak die bij het desbetreffende bedrijf of overheidsinstantie past. VeriSM is nog nieuw dus de tijd zal het leren of deze benadering al dan niet massaal wordt ingezet’, zegt Jan Bouman, business analist bij Sogeti.
VeriSM
VeriSM staat voor Value-driven (= focus op de business), Evolving (actueel en blijft zich ontwikkelen), Responsive (maatwerk) en Integrated (verschillende manieren toepassen en integreren in de organisatie) Service Management. Deze nieuwe aanpak wordt omarmd door organisaties zoals Exin, The Open Group en Van Haren Publishing.