Het bedrijf Anytech 365, dat supportdiensten levert voor scanssoftware voor pc-beveiliging van onder meer Reimage Tech, overweegt naar de rechter te stappen. Aanleiding zijn publicaties van de Consumentenbond die stelt dat het bedrijf consumenten bang maakt met niet-bestaande computerproblemen en er een malafide bedrijfsvoering op na houdt. Anytech 365 erkent dat er fouten zijn gemaakt rond de claim van een supportmedewerker, maar vindt dat de bond veel te stellig in haar oordeel is op basis van een enkele zaak en overweegt juridische stappen.
In een gesprek met de Consumentenbond, die zich voordeed als klant, stelde een supportmedewerker van Anytech 365 dat de beveiligingsscans van Reimage Tech worden aanbevolen door Microsoft. Anytech 365 laat weten dat die medewerker is aangesproken op zijn verhaal omdat dit niet klopt. Het zou gaan om een medewerker die pas enkele weken in dienst is en informatie uit een producttraining door elkaar had gehaald. Volgens het bedrijf gaat het om een incident en is het geen vaste prik dat klanten verkeerd worden voorgelicht.
Anytech 365-ceo Janus Nielsen is woedend op de Consumentenbond. Naar zijn idee laat de bond een eenzijdig beeld zien van de dienstverlening van zijn bedrijf. Hij klaagt dat de Consumentenbond het artikel over het bedrijf baseert op slechts één zaak. Bovendien heeft de Consumentenbond volgens Nielsen geluidsfragmenten uit gesprekken met de supportmedewerker gemanipuleerd om uit te komen tot de vooraf gewenste boodschap dat zijn bedrijf niet deugt.
Ook stelt hij vraagtekens bij de claim dat de computer waarop de beveiligingsscan op afstand werd uitgevoerd ‘brandschoon’ zou zijn, omdat deze laptop volgens de Consumentenbond ‘gloednieuw’ zou zijn.
Anytech 365 en Reimage Tech
De Consumentenbond publiceerde op 6 maart 2018 een bericht met video over de werkwijze van Anytech 365, een in Spanje gevestigd bedrijf met Nederlandse medewerkers in dienst die klanten ondersteunen met beveiligingssscans op hun pc’s zoals Pc Repair van Reimage Tech.
Een woordvoerder van de Consumentenbond laat weten dat hij op de hoogte is van de juridische stappen waarmee Anytech 365 heeft gedreigd. Volgens de woordvoerder blijft de bond achter het gisteren gepubliceerde verhaal staan en probeert de Anytech 365-ceo het verhaal af te zwakken.
De Consumentenbond zegt twee gedupeerden te hebben gesproken en zich ook te baseren op klachten van klanten op webfora en in de rubrieken van consumentenprogramma’s op tv. Daarin zijn zogenoemde Microsoft-bellers en praktijken van partijen als Reimage Tech aan bod gekomen.
Reactie Consumentenbond en Anytech 365-ceo
De Consumentenbond meldt op een vraag van Computable over wat bedoeld wordt met een ‘een brandschone laptop’: ‘Onze computerexpert heeft een factory reset gedaan waarbij het systeem is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, daarna zijn Windows Updates gedraaid om eventuele kwetsbaarheden in Windows te verhelpen. Het systeem is daarna, als extra zekerheid, nog een keer volledig gecheckt op virussen, voordat we belden.’
Anytech 365-ceo Janus Nielsen vind de claim dat zijn bedrijf consumenten bedondert met het bangmaker voor niet-bestaande beveiligingsproblemen ‘absolute onzin’.
‘We bieden een gratis ‘gezondheid-check’ voor pc’s. Na een proefperiode, kunnen die diensten tegen betaling voortgezet worden. Klanten die tevreden zijn over de pc-check sluiten vervolgens een abonnement af. Als ze geen behoefte hebben aan ons product, dan beëindigen we het gesprek.’ Volgens Nielsen zijn er duizenden klanten die uiterst tevreden zijn over de dienstverlening. Hij laat ook weten dat de medewerker die de Consumentenbond te woord stond, ontslagen is.