Heineken heeft het softwareproduct Infor Advanced Scheduling gekozen om de planning van zijn productie- en verkoopactiviteiten te verbeteren. De brouwer gaat de applicatie van de bedrijfssoftwareleverancier in twintig landen uitrollen. Met de software verwacht Heineken zo'n 90 procent van de activiteiten in de brouwerij te standaardiseren.
Na een proef in twee brouwerijen in Italië beschikt Heineken nu over een template die door vestigingen over de hele wereld gebruikt kan worden. Op basis hiervan en eerdere ervaringen verwacht Heineken de voorraadniveaus van materialen, zoals glazen flessen, tot 40 procent te kunnen verlagen. Ook verwacht de brouwer een capaciteitswinst van maximaal 10 procent te kunnen behalen en de personeelsinzet beter te kunnen plannen zodat de werkdruk kan worden verminderd.
Heineken gebruikt ook Infor Advanced Planning als onderdeel van zijn verkoop- en operationele processen. Denk aan het uitwerken en plannen van verschillende scenario’s, waaronder promoties, capaciteitsverschuivingen en de introductie van nieuwe producten.
Esker
Recent maakte Heineken bekend dat het ook in zee is gegaan met Esker, een Franse leverancier van automatiseringsoplossingen voor documentverwerking. Met deze software wil Heineken zijn orderverwerking verder automatiseren om zodoende zijn klanten sneller te kunnen antwoorden, minder fouten manueel te hoeven afhandelen en beter zicht te krijgen op binnengelopen bestellingen.
De software is verbonden met het SAP-systeem van Heineken. De bierbrouwer bekijkt of het tevens zijn electronic data interchange (edi)-orders met Esker kan automatiseren. Momenteel gebruikt Heineken de Esker-software in zijn vestigingen in Spanje, Azië en Australië. Op korte termijn zijn er geen plannen om het systeem voor klantenbestellingen en leveranciersfacturen wereldwijd bij de brouwer in te voeren.