De Consumentenbond waarschuwt voor pc-scanner Reimage. Volgens de bond gaat het om malafide software waarmee geprobeerd wordt om consumenten geld uit de zakken te kloppen. 'ReimageTech, het bedrijf achter de software, maakt consumenten bang met niet-bestaande computerproblemen en smeert ze vervolgens een duur abonnement aan', aldus de Consumentenbond.
Na klachten van consumenten over Reimage nam de Consumentenbond zelf de proef op de som en installeerde PC Repair software van Reimage op een naar eigen zeggen ‘gloednieuwe en brandschone’ laptop. De bond: ‘Software, die bekend staat als ‘scareware’, meldde – ten onrechte – ernstige problemen en gaf het dringende advies contact op te nemen met de helpdesk van ReimageTech.’
Volgens de consumentenbond probeerde een medewerker van het bedrijf vervolgens voor 299 euro zes maanden ondersteuning, een virusscanner en online opslag te verkopen. Naar aanleiding van klachten en een melding van de Consumentenbond zou Google inmiddels advertenties van Reimage verwijderd hebben.
De medewerker van Reimage claimde ook dat Microsoft hun virusscanner aanbeveelt. Maar Microsoft laat aan de Consumentenbond weten nooit het ene antivirusproduct boven het andere aan te bevelen en gaat de zaak onderzoeken. De bond waarschuwt consumenten om niet zomaar gratis tools en pc-scanners te downloaden en te installeren en niet te reageren op pop-ups of advertenties die claimen dat er iets mis is met de pc.
Reimage Tech
Volgens de website van het bedrijf is ReimageTech een onderdeel van Reimage, een Israëlische in Tel Aviv gestationeerde leverancier van op internet gebaseerde oplossingen voor reparaties aan systemen. ‘De veelgeprezen Reimage PC reparatie oplossing scant, analyseert en repareert het Windows-besturingssysteem, zorgt voor verbetering van de snelheid en voor stabiliteit van het systeem en het terugzetten van instellingen en registerwaarden aangetast door virussen en andere vormen van malware’ schrijft het bedrijf.
Ook de Vlaamse consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft naar aanleiding van verschillende klachten van consumenten, zowel in België als in Nederland de praktijken van Reimage onderzocht. Daarvoor is samengewerkt met Nederland. De Belgen: ‘Dit bedrijf, dat opereert vanuit een callcenter in Spanje, is actief in verschillende Europese landen en onder verschillende namen en websites: Reimage, Reimagetech, Reimagetechsupport, Reimage-land, AnyTech365 en mysecuritycenter.
AnyTech365, de partij die namens Reimage klanten te woord staat, heeft inmiddels uitgebreid op de aantijgingen van de Consumentenbond gereageerd. Die informatie wordt verwerkt in een nieuw artikel dat woensdag op Computable verschijnt.