De Amsterdamse betaaldienst Mollie neemt alle klanten van zijn branchegenoot Paycheckout uit Venray over. Dat maken beide partijen vandaag bekend. De overname van het klantenportfolio door Mollie volgt op het besluit van Paycheckout om geheel te stoppen als betaalprovider. Het gaat om een transactie met gesloten beurzen, Mollie zorgt voor een soepele migratie, terwijl Paycheckout op zoek was naar een goede afwikkeling.
Mollie-directeur Gaston Aussems licht een en ander toe: ‘Paycheckout stop in zijn geheel. De ondernemers achter het bedrijf willen wellicht een nieuwe onderneming opzetten in een andere bedrijfstak, maar niet op het gebied van betaaldiensten. Als je niet het volume hebt in de markt, is het ook moeilijk om je staande te houden. Er zijn heel veel eisen en ook steeds meer op it-gebied. Zo moeten alle betaaldiensten de Payment Service Directive 2 (PSD2)-vergunning halen. Dit is een verplichting vanuit De Nederlandsche Bank, waar door kleinere bedrijven moeilijk aan te voldoen is. Op it-gebied moet er bijvoorbeeld flink geïnvesteerd worden wat betreft risicobeheersing. Zo moeten betaaldiensten voldoen aan het Cobit-principe. Dit houdt in dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘toezicht’ en de operationele tak. Er moet op it-afdelingen nu dus een scheiding zijn in wie ontwikkelt, wie beheert et cetera. Het is voor kleinere bedrijven lastig om deze functiescheiding aan te brengen. Daarnaast moeten ook alle leveranciers gecontroleerd worden, en hier heb je wel volume voor nodig.’
Betaalverkeer niet in gevaar
Voor Paycheckout, opgericht in 2014, is het netjes afwikkelen van hun activiteiten van groot belang: ‘Onze klanten betekenen veel voor ons. Mollie snapt als geen ander dat continuïteit belangrijk is wanneer je een bedrijf runt en betalingen zijn een belangrijk onderdeel daarvan. Daarom zorgen wij ervoor dat de overgang soepel zal verlopen. De nieuwe klanten kunnen eenvoudig overstappen naar Mollie en het betaalverkeer laten doorgaan.’
Mollie, opgericht in 2006, voegt de paar honderd klanten van Paycheckout toe aan zijn portfolio van ruim 42.000 actieve klanten, waaronder Albert Heijn, Rode Kruis en Bavaria. Aussems geeft aan dat Mollie zich met name richt op Europa met het zwaartepunt op de Benelux, waar zo’n 80 procent van de bedrijfsvoering op gericht is. ‘We zijn ook op kleine schaal actief in de VS en Azië, maar dat is lastig. Dit, omdat wij voldoen aan de Europese regels en deze buiten Europa weer anders zijn. Zo zouden we in Noord-Amerika voor elke staat een aparte vergunning moeten hebben, dit is voor ons op dit moment niet aantrekkelijk. Kortom, de betaalindustrie is een lastige markt.’
Europese regels sluiten innovatie uit
De directeur geeft aan dat ook de AVG (GDPR) en de zogenaamde ‘AML4’-richtlijn het kleine betaaldiensten moeilijk maakt. ‘Deze laatste richtlijn houdt in dat we vanuit de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)’, alle betaaltransacties moeten controleren. Zo moeten we aan de bel trekken als een online sokkenwinkel sokken verkoopt voor bedragen rond de tweehonderd euro.’ Aussems noemt het ironisch dat de verschillende Europese regels ingesteld zijn om innovatie binnen de betaaldienstssector te bevorderen, maar dit juist tegenhouden. ‘Enkel als grote partij hou je het hoofd boven water.’