De uitzendgroep Adecco heeft het vorig boekjaar met groeicijfers afgesloten. Vooral de Benelux en Scandinavië lieten sterke resultaten zien. In 2017 werd it voor het bedrijf een belangrijke tak, onder meer door de introductie van een hr-analytics-tool.
De omzet van Adecco tikte in 2017 af op 23,6 miljard euro, waar dat in 2016 zo’n 22,7 miljard was. Ook de winst voor belastingen en afschrijvingen ging erop vooruit, van 1,09 naar 1,15 miljard. In de Benelux en Scandinavië steeg de omzet met 10 procent tot 548 miljoen euro. De Benelux op zich was goed voor een omzetstijging van 12 procent waar vooral Nederland debet aan was.
In 2017 ontwikkelde Adecco het nieuwe digitaal recruteringsplatform Vettery, dat zich vooral richt op high potentials in it, sales en financiën. Door machine learning toe te passen, brengt het geschikte kandidaten in contact met potentiële werkgevers. Vettery komt er naast twee bestaande digitale platformen van Adecco, Adia (online staffing) en Yoss (voor freelancers).
Daarnaast is Adecco sinds kort ook begonnen met het uitrollen van software voor data-analyse. Die is ontwikkeld door een interne startup. In Adecco Analytics worden eigen data ontsloten en gecombineerd met arbeidsmarktdata uit verschillende externe bronnen. Volgens Adecco worden werkgevers met de nieuwe toepassing beter geadviseerd en ontstaat advies op maat. Werkzoekenden moeten op hun beurt beter voorbereid worden op de banen van de toekomst.
Al die nieuwe platformen zorgden wel mee voor een stijging van de investeringen bij Adecco. De capex (capital expenditures) stegen van 26 naar 32 miljoen euro.