De laatste tijd wordt er in de media regelmatig geroepen dat er meer aandacht moet komen voor techniek, en dan in het bijzonder ict. Een goed initiatief en nobel streven, maar wie zegt dat kleuters moeten leren coderen, slaat de plank finaal mis.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het ermee eens dat de aangeboden lesstof over het algemeen meer divers mag zijn. Het onderwijs moet flexibeler worden en meer ruimte bieden voor de verscheidenheid aan persoonskenmerken. De wijze waarop ons onderwijs op dit moment is georganiseerd, dwingt leerlingen en studenten allemaal in hetzelfde systeem, met als resultaat een soort eenheidsworst zonder smaak of kraak. Dit staat haaks op creativiteit en innovatie, zaken die van wezenlijk belang zijn voor het in stand houden en uitbouwen van onze kenniseconomie.
Misschien nog wel kwalijker; ons onderwijssysteem belemmert jongeren om te excelleren in waar ze goed in zijn. Want ga maar na, als iemand op het vwo uitblinkt in bètavakken, maar onvoldoende scoort op zijn talen, zal hij toch een stapje terug moeten doen naar de havo. Op die manier kan een mogelijke glansrijke carrière als natuurkundige zo maar in de kiem worden gesmoord. Ons onderwijssysteem is in aanleg niet gericht op het ontwikkelen van talent, kerncompetenties, creativiteit en vernieuwing.
Leven in de digitale wereld
Wanneer het gaat over de kenniseconomie, dan wordt bètatechnisch-talent een bijzondere rol toegedicht. Techniek, wetenschap en ict vormen in Nederland echter niet een vanzelfsprekend onderdeel van de algemene ontwikkeling. Het onderwijssysteem in Nederland bereidt leerlingen onvoldoende voor op het leven in de digitale wereld. Het brengt hen vooral vaardigheden bij die hun ouders nodig hadden, met een bijrol voor digitale skills. Meer aandacht voor ict in het onderwijs is dan ook geen luxe, maar bittere noodzaak.
Ict speelt tegenwoordig zo’n gigantisch grote rol in het bedrijfsleven en bij overheden, dat het eigenlijk te gek voor woorden is dat scholen en universiteiten hier zo weinig aandacht aan besteden. Het zou een grote stap voorwaarts zijn als leerlingen en studenten al tijdens hun opleiding leren wat de basisprincipes zijn van een informatiesysteem, hoe die bedrijfsprocessen ondersteunen en hoe applicaties worden ontwikkeld.
Je hoort tegenwoordig veel mensen ervoor pleiten dat scholieren daarom moeten leren programmeren en coderen. Deze ‘deskundigen’ slaan de plank finaal mis en spreken in de verleden tijd over de toekomst van het onderwijs. Want ontwikkelaars van de toekomst programmeren en coderen helemaal niet meer, ze modelleren. Met behulp van visueel, modelgedreven ontwikkelplatformen zijn in korte tijd hoogwaardige applicaties te ontwikkelen, uit te rollen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle te beheren, zonder dat hiervoor harde programmeerkennis is vereist. De code wordt met één druk op de knop automatisch gegenereerd door het platform, geheel foutvrij en onafhankelijk van de onderliggende technologie. Niet voor niets kijken wij – als it-dienstverlener die maatwerkapplicaties ontwikkelt – bij het aannemen van nieuwe medewerkers vooral naar hun analytisch vermogen. Naar hun programmeerkennis vragen we niet eens, want een moderne ict’er automatiseert zijn eigen werk.
Maar er is hoop. Steeds meer onderwijsinstellingen, onder andere Hogeschool Windesheim, nemen low-code applicatieontwikkeling op in het curriculum van hun informatica- en ict-studies. Naar mijn mening is dit dé manier om het oplopende tekort aan ict’ers een halt toe te roepen. Want de moderne ontwikkelaar van informatiesystemen heeft lang niet altijd meer een pure ict-opleiding genoten. Integendeel, het zijn mensen met hele verschillende achtergronden en die vóór alles begrijpen hoe moderne bedrijven in elkaar steken en waar hun kansen liggen om te innoveren. Het enige dat ze nog hoeven te leren is hoe je het fundament voor een it-systeem legt, het adc van informatiekunde zeg maar.
Eric ten Harkel, oprichter en directeur van Coolprofs
Beste Eric, het westerse en dus ook Nederlandse onderwijsmodel is gericht op het produceren van ‘werkbijen’ waarbij de invloed van het bedrijfsleven dusdanig groot is dat zelfs de geleerde creativiteit binnen de context van het bedrijfsleven wordt gehouden. Er word geen creativiteit in bijv. maatschappij kritisch denken geleerd want dat gaat tegen de status quo in. Zelfs bij sociale studies zie je een uniformiteit in kennis deling terwijl je anders zou durven hopen.
Die uitkomst daarvan is blijkbaar onvoldoende qua ITers maar dat ligt toch echt aan het bedrijfsleven zelf. Want zelfs met hun stevige invloed op het Nederlandse onderwijsmodel slagen zij er niet in om genoeg werknemers te kunnen oogsten. Als je als bedrijf ITers wilt en die niet kan vinden zul je ze zelf moeten opleiden secu bijscholen. Tijdens de .com hype kon dat ook maar nu zijn werknemers zo bangig omdat ze geen risico’s meer durven nemen.
Er is ook een tekort aan vakmensen die met hun handen werken en in de zorg. Moeten die kinderen dan ook allemaal tegen hun natuur ingaan om met modellering tools in de knoop te raken omdat hun hart er niet naar ligt? Leer kinderen zoeken, denken en vinden waar hun sterke punten liggen en borduur daar op verder binnen de context dat zij hun plek in de samenleving kunnen vinden om daar actief aan bij te dragen. Kijk bijv. naar het Finse onderwijsmodel dat daar veel beter op inhaakt en ook heeft geresulteerd dat Finland qua kenniseconomie harder groeit dan de rest van Europa.
@Johan Ik heb ergens de klok horen luiden maar was Finland niet het land waar de kinderen geen huiswerk krijgen? Dus ik zou zeggen, leer de kinderen taal, rekenen etc en voor de rest lekker buitenspelen. Er moet van alles, ik lees het woord excellent alweer. Dat een vergenwoordiger van een bedrijf dat met het onvermijdelijke OutSystems werkt (low code!) tegen coderen voor kinderen leren is, dat is heel logisch. Dat je kinderen wat begrip van de computer en de digitale wereld bijbrengt is niet zo gek. Maar buitenspelen is veel belangrijker.
ja Louis, Je moet weer Excel leren. Wel blended, anders is het old school. Legacy dus en dan komt het nooit meer goed. Agile in kortcyclische irritaties 😉 stukjes waarde toevoegen aan de business.
Dan ben je een coole prof.
Van de website van de schrijver:
“CoolProfs helpt organisaties digitaal te transformeren”
Mijn vraag transformeren van enen in nullen?
Kinderen bereid je voor op de werkelijkheid die niet digitaal is, of worden kindertjes vandaag de dag digitaal gemaakt.
“Met behulp van visueel, modelgedreven ontwikkelplatformen zijn in korte tijd hoogwaardige applicaties te ontwikkelen, uit te rollen en gedurende de gehele applicatie-lifecycle te beheren” — Oftewel de public Cloud, waar men gewoon nog steeds afhangkelijk is van C#, Java, Python, JavaScript, etc. De toekomst is minder zwart/wit dan hier wordt voorgeschoteld, frameworks, platformen en lagen van abstractie zijn er altijd geweest en toch is het gebruik van C/C++ en de vraag naar device programmers de afgelopen jaren explosief toegenomen en zal dit alleen maar verder toenemen. Analytische skills ontwikkel je juist met het programmeren en debuggen van code, daarnaast zijn de basics van algorithmen, datastructuren, datacom, operatingsystems, etc ook voor de aankomende generatie nog van essentieel belang.
Modelleren is een leuke techniek, waar je inderdaad veel minder ICT kennis voor nodig hebt.
Maar … het omzetten van modellen naar code is nog steeds ICT volgens mij, en ook daar zullen mensen voor nodig zijn