De Nederlandse startup SwipeGuide ontvangt een investering van een miljoen euro van investeerder Newion. Met het geld wil het bedrijf instructiesoftware op het SwipeGuide Instructing Platform verder ontwikkelen en internationaal verder groeien.
Het instructieplatform wordt gebruikt door bedrijven om zowel producten aan consumenten te presenteren alsook om nieuwe werknemers bekend te maken met de onderneming. Dit wordt gedaan door middel van visuele of met augmented reality verrijkte instructies die beschikbaar zijn via een app. De software is gebaseerd op academisch onderzoek op het gebied van instructieontwerp, waarvoor het bedrijf samenwerkt met de Universiteit Twente.
Stemherkenning en machine learning
Op dit moment ontwikkelt SwipeGuide een augmented reality prototype waarbij een instructie aangeboden kan worden aan een gebruiker via beeld of stemherkenning. Softwaremakers krijgen via machine learning tips en feedback tijdens het maken van de instructiesoftware. Mathijs de Wit, partner van investeerder Newion is enthousiast over de technologie: ‘SwipeGuide heeft de potentie om de instructie- en onderwijsmarkt op zijn kop te zetten. We zien in het bedrijf dan ook een toekomstige dominante speler op het gebied van instructiesoftware.’
Internationale groei
Het bedrijf wil met de investering internationaal groeien, met name in de VS. Hiervoor wil SwipeGuide in 2019 een kantoor openen in New York. ‘Verschillende Amerikaanse bedrijven benaderen ons. De markt is groot, want veel bedrijven gebruiken nog steeds papieren instructies. Er is dus veel potentie voor ons om te groeien in die markt’, aldus ceo Willemijn Schneyder.
SwipeGuide claimt klanten te hebben als Philips, Ziggo, Quby, Arag, Eijsink en Duux. De onderneming is opgericht in 2016. Het bedrijf is opgericht door ceo Willemijn Schneyder, cid (chief instruction desgin) Daan Assen, cto Joost Elfering en ‘head of growth’ Tim Rijke. Het totale bedrijf telt nu zo’n vijftien medewerkers. De onderneming is gevestigd in Amsterdam.