Altijd beschikken over je mail en andere berichten, ook op middellangeafstandsvluchten. Als het aan president-directeur Pieter Elbers van KLM ligt kan dat binnenkort via onboard-wifi. Een fijn vooruitzicht of weer een plek waar je geen tijd hebt om dat ene werkstuk af te maken omdat iedereen blijft storen?
Wifi in de lucht, een half decennium terug een noviteit, nu standaard op veel lange vluchten. Nieuwe vliegtuigen beschikken sowieso al over wifi direct vanuit de fabriek, zoals de Boeing 787 Dreamliners. Bij KLM zijn naast de Dreamliners op dit moment twee Airbus A330’s uitgerust met wifi en eind van dit jaar moeten alle derten A330’s beschikken over wifi. De tien Boeing 777’s krijgen ook wifi; de oude 747 niet meer, omdat die in 2020 allemaal uitgefaseerd moeten zijn.
Het uitrollen van wifi op de Boeing 737’s is volgens Elbers een ‘beproefd concept’. Bij de Embraers die KLM veel op Europese vluchten inzet, is dit niet het geval. Op dit moment heeft KLM 38 Embraers, waarvan dertig E190 en acht E175.
Bent u blij met de extra verbindingsmogelijkheden in de lucht?
KLM loopt hier ver achter. Norwegian heeft al meer dan 2 jaar wifi op alle kisten en ook Delta heeft het al lang.. Praat wat minder doe wat meer
Ik vind WiFi alleen handig op echt lange vluchten, intercontinentaal. Met de meeste Europese vluchten kan ik prima leven zonder dat ik WiFi nodig heb. Slapen is ook een optie, gaat nog altijd prima zonder internetverbinding…
“Een fijn vooruitzicht of weer een plek waar je geen tijd hebt om dat ene werkstuk af te maken omdat iedereen blijft storen….”
Doe Maar bezong het al in de jaren tachtig: “hé, er zit een knop op je t.v., die helpt je zo uit de puree …..”
Ofwel, wifi aan of uitzetten is een keuze, en bereikbaar zijn daarmee ook!