De Franse it-dienstverlener Atos heeft 2017 afgesloten met meer winst en meer omzet. Vooral de sterke vraag van grote bedrijven naar tools om hen te helpen bij de digitale transformatie, speelde Atos in de kaart.
De omzet van Atos tikte vorig jaar af op bijna 12,7 miljard euro, dat is zowat 10 procent meer dan in 2016. De organische groei (zonder overnames) bedroeg 2,3 procent. Vooral de Atos Digital Transformation Factory presteerde goed, zij lieten een omzetaanwas zien van 23 procent. In 2016 bedroeg de groei daar ‘slechts 13 procent. De nettowinst van Atos dikte aan met zo’n 11 procent tot 601 miljoen euro.
Alle afdelingen van Atos lieten groei optekenen, al bleef die bij ‘Infrastructure & Data Management’ wel beperkt tot 0,9 procent organische groei. ‘Business & Platform Solutions’ groeide 2,5 procent aan. ‘Big Data & Cybersecurity’ deed er bijna 11 procent bij. Bij Atos werken nu iets meer dan 97.000 mensen.
‘In 2017 hebben we succesvol het eerste jaar uitgevoerd van ons driejarenplan om de groep diepgaand te transformeren’, zo zegt ceo Thierry Breton. ‘Onze grote investeringen om een technologische voorsprong uit te bouwen, genereerde een sterk momentum in alle digitale transformatie-afdelingen.’ Volgens Breton zijn alle financiële objectieven van 2017 bereikt. Meer dan driekwart van de omzet wordt nu bereikt met contracten die meerdere jaren lopen en het bedrijf torst geen schulden.
Voor 2018 wil Atos een organische omzetgroei bereiken van 2 tot 3 procent. De operationele marge moet dan 10,5 tot 11 procent van de omzet bedragen.