Emiel Putman is een blij man. Vandaag werd bekend dat CRM Partners in omvang groeit door de overname van Pulse en AXtension. Dit is volgens de oprichter en ceo nog maar het begin van een buy-en-buildstrategie die van het bedrijf de Microsoft Dynamics-specialist van Europa moet maken.
In een exclusief interview met Computable gaat Putman in op de overname van Pulse en AXtension en wat dit betekent voor CRM Partners. ‘Bedrijven zijn niet zozeer op zoek naar schaalgrootte, de crm-markt groeit wereldwijd hard, dit jaar zelfs met 18 procent, maar zijn wel op zoek naar een totaaloplossing voor al hun bedrijfsprocessen.’ Wij vinden dat klantervaring niet alleen het resultaat is van het crm – marketing, sales en service -, maar ook van de kwaliteit van producten en levering. Wij willen de klantervaring leidend maken in het gehele operationele bedrijfsproces. Daarom richten we ons nu ook steeds meer op erp-systemen; ook zij spelen namelijk een belangrijke rol in de klantbeleving. Onze ambitie is om de toonaangevende partner van Microsoft te worden op beide gebieden.’
Honderd miljoen omzet via buy en build
De ceo geeft aan dat hij binnen vijf jaar een omzet van honderd miljoen euro wil behalen. ‘Dit gaan we zeker binnen de tijd redden. We zijn vanaf 2010 actief in Duitsland en openen daar binnenkort ook een tweede kantoor, in München. Onze eerste prioriteit is om in Duitsland nog meer overnames te doen, daarna willen we ook gaan inzetten op Scandinavië en de eerste stappen zetten in het Verenigd Koninkrijk. Hier liepen al wat verkennende gesprekken, maar een en ander liep vertraging op door de aankondiging van de Brexit.’ Volgens Putman moeten overnamekandidaten in elk geval beschikken over de juiste visie en cultuur. ‘Het moeten mensgerichte bedrijven zijn die het belang van de juiste klantervaring snappen en dit ook centraal stellen.’
Putman geeft aan dat hij er bewust voor kiest om de overnames niet met extern geld te financieren. ‘We kunnen bedrijven overnemen in eigen beheer met behulp van banken. We willen volledige controle over onze zaken en kiezen daarom niet voor externe financiering.’
Microsoft-partner van de toekomst
Tenslotte gaat de ceo in op zijn doel om ‘Microsoft-partner van de toekomst’ te worden. ‘Microsoft is op zoek naar een partner die in staat is om het volledige applicatielandschap aan te kunnen bieden. Hierbij hoort Microsoft Dynamics 365 en nieuwe clouddiensten waaronder Azure.’
‘Met de aankoop van AXtension kunnen we hier nog meer aan voldoen. Dit bedrijf maakt namelijk standaardtoevoegingen in plaats van maatwerkdiensten voor ondernemingen. Hiermee kunnen organisaties sneller schakelen. Om ons doel, partner van de toekomst worden, te bereiken krijgen we ondersteuning vanuit het versnellingsprogramma van Microsoft, waarbij we als enige Europese speler verkozen zijn. De andere vier partijen zijn afkomstig uit de VS’, besluit de topman.
Profiel
Emiel Putman studeerde Technische Bedrijfskunde aan de TU Twente. Samen met studievriend Wouter Lammerse richtte hij het bedrijf Putman en Lammerse Innovatieve Marketingtoepassingen op. Later gaat hij aan de slag bij Siemens als accountmanager bedrijfstelecommunicatie en netwerken. Daarna promoveerde hij tot manager van de verkoopafdeling. Later gaat hij als country manager voor Nederland aan de slag bij de Amerikaans software-reseller Corporate Software (inmiddels Insight Technologies). Na drie jaar wordt Corporate Software door Software Spectrum overgenomen en maakt Putman promotie tot senior director Noord-Europa. In 2005 startte hij CRM Partners.