Uitzendconcern Randstad kan terugkijken op een mooi 2017. De omzet bedroeg 5,9 miljard euro, veroorzaakt door een organische groei van 8,7 procent. De brutowinst steeg met 20,1 procent. Randstad-onderdeel en it-detacheerder Yacht groeide in 2017 organisch met 3 procent.
De groei van Yacht is volgens moedermaatschappij Randstad mede te danken aan de aankoop van detacheerder BMC. Dit bedrijf legt zich toe op detachering in en organisatieadvies voor de publieke sector. Lokale overheden (gemeenten) vormen de grootste klantengroep. BMC’s professionalsdiensten (80 procent van de omzet) richten zich met name op plaatsingen, detachering en freelance-diensten voor hoofdzakelijk hoger opgeleide professionals in de publieke sector. Daarnaast richt BMC zich met consultancydiensten ook op onderzoeksprojecten voor de publieke sector en is actief op het gebied van executive search, recruitment en hr-consultancy.
De in 2016 aangekochte vacaturesite Monsterboard is vooralsnog geen hosannah-verhaal. De groei van moederbedrijf Monster nam af met 15 procent in het vierde kwartaal en ook de brutowinst bedroeg slechts 3 procent vergeleken met 3,7 procent vorig jaar. Een en ander wordt volgens Randstad veroorzaakt door de continue investeringen in de digitale strategie, inclusief Monster (het moederbedrijf van Monsterboard). Het uitzendconcern heeft als doel om in 2018 ‘break even’ te draaien met Monster.
Digitale transformatie
‘We kijken terug op een opwindend jaar voor Randstad’, aldus ceo Jacques van den Broek. ‘Onze omzet steeg organisch met 8 procent in 2017, de hoogste groei sinds 2011.’ Van den Broek geeft aan dat het bedrijf volop inzet op digitale transformatie, wat eind 2017 resulteerde in een nieuwe merkbelofte: human forward.
De uitzendorganisatie Randstad nam in 2016 zijn Amerikaanse branchegenoot Monster Worldwide over als onderdeel van zijn digitale transformatie. Dat bedrijf is in Nederland bekend van vacaturesite Monsterboard. Met de overname was zo’n 429 miljoen dollar gemoeid. Aanleiding was de aankoop was het feit dat de site technologische oplossingen biedt voor het koppelen van werkzoekenden en werkgevers.
Randstad investeerde eerder in de freelance marktplaats Twago en stak geld in de Amerikaanse gamificationpionier Pymetrics. Dit bedrijf gebruikt big data, neurowetenschappen en gamification om een carrièreprofiel van gebruikers te maken