Seth van der Meer, country manager Benelux bij Lancom, is vanaf 1 december 2017 verantwoordelijk voor het partnerkanaal. Zijn indiensttreding valt samen met het nieuwe wereldwijde partnerprogramma dat vanaf 1 januari 2018 in werking is. Eerder werkte hij onder meer voor Sophos en Ballabit. De salesman is daarnaast actief op wakeboard (zomer) en snowboard (winter). Verder vervult hij één keer per jaar de rol van chauffeur voor verstandelijk beperkte scholieren, die mee mogen rijden in zijn Corvette Stingray uit 1965. Channelweb neemt hem onder vuur.
Hebben netwerkleveranciers nog wel een toekomst?
‘Absoluut. Partners zijn meer dan alleen een leverancier van hard- en software. Veelal hebben ze een brede kennis van technologieën en fungeren ze ook als adviseur naar de eindklant toe. Door het kiezen van een goede partner kan de klant zich bezighouden met zijn core business en moeilijke vraagstukken bij zijn ict-partner neerleggen.’
Eerder vertelde je ons: ‘Daarnaast is het voor ons belangrijk dat partners focussen op alle producten van Lancom en een oplossing positioneren in plaats van dat ze een product verkopen.’ Hoe ga je dit realiseren?
‘Lancom Management Cloud is een geïntegreerde managementsysteem dat op intelligente wijze de volledige netwerkarchitectuur organiseert, optimaliseert en beheert. Partners kunnen met de cloud een tijdsbesparing realiseren tot 75 procent. Daarnaast is het een oplossing die flexibel is. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om het door Lancom te laten hosten, in de eigen cloud te implementeren of in de private cloud van de klant.’
Merken jullie dat door het Volkswagen-schandaal het imago van ‘Duitse degelijkheid’ is aangetast?
‘Nee, onze partners en klanten spreken nog steeds over ‘Duitse degelijkheid’. We produceren, ontwerpen en ontwikkelen alles in Duitsland. We hebben ons eigen besturingssysteem waardoor Lancom Systems ook nog eens een ‘achterdeurvrij-garantie’ kan afgeven.’
Hoe zie je de positie van Lancom, en die van jezelf, binnen het ict-verkoopkanaal?
‘Lancom Systems is een Duitse innovatieve, betrouwbare fabrikant van netwerkoplossingen. Ik zie mijzelf als schakel die klanten en partners moet gaan verbinden.’
Wat is het grootste probleem voor het ict-verkoopkanaal in ons land?
‘Beveiliging. Vooral bewustwording is hierin een belangrijk punt waar men te weinig aandacht aan besteed. ‘
Waarom heeft verkopen via partners (nog) toekomst?
‘Je hebt een breder bereik dan wanneer je alles zelf moet doen. Daarnaast kan de kennis van de markt die partners hebben van onschatbare waarde zijn.’
Wat is je motivatie om scholieren met een verstandelijke beperking een dag mee te nemen in je Corvette Stingray uit 1965?
‘Het is gewoon fantastisch om te zien hoe deze kinderen genieten van zoiets kleins. Veelal hebben de ouders door de zorg van hun kinderen minder te besteden. Een vader van een van de kinderen stond met tranen in zijn ogen van blijdschap omdat zijn zoon een fantastische dag heeft gehad. Daar krijg ik dan kippenvel van. Een kleine moeite en bijzonder veel plezier, ook voor mijzelf.’