De Amerikaanse business analytics-specialist SAS Software heeft in 2017 een omzet gerealiseerd van 3,24 miljard dollar. Dit is een groei van 1,25 procent ten opzichte van 2016. SAS profiteerde van de toegenomen vraag naar oplossingen voor artificial intelligence, machine learning, fraude- en risicobeheer en cloud analytics.
Met de cijfers van 2017 is het al het 42e jaar op rij dat SAS een omzetgroei kan aankondigen. Ongeveer de helft van de verkopen komen uit de V.S., EMEA is goed voor iets maar dan een derde. De rest komt uit Asia-Pacific.
SAS behaalde in Nederland goede resultaten door nieuwe contracten te sluiten met klanten als Dekra Rail, Nutricia Research en ABN Amro en diverse onderdelen binnen de overheid. Verder blijven bestaande klanten zoals Euramax en NVM investeren in analytics om nieuwe inzichten uit data te halen. In België kondigde onlangs de bankverzekeraar Belfius aan dat het zijn relatie met SAS een versnelling hoger schakelt. Het SAS-platform wordt voor de bank het fundament van zijn digitale strategie de komende jaren.
SAS zegt de te blijven inzetten op innovatie om ook de komende jaren te profiteren van de toenemende vraag naar analytics-oplossingen. SAS Event Stream Processing is een voorbeeld van zo’n innovatie. Hiermee kan data uit organisaties in realtime geanalyseerd worden, nog voor ze wordt opgeslagen. Bovendien heeft SAS een IoT-divisie opgezet, waar onderzoek en marketingexpertise worden gecombineerd. Die moet waarde toevoegen aan de IoT-investeringen van klanten. SAS is van plan om een vergelijkbare business unit rond fraudebeheer op te zetten.
Verder blijft SAS investeren in het integreren van artificial intelligence in de hele productportfolio. Zo zijn er plannen voor een Center of Excellence om SAS-klanten te helpen artificial intelligence te begrijpen en toe te passen. Natural language processing in combinatie met artificial intelligence kan bijvoorbeeld binnen de financiële dienstverlening helpen om nieuwe diensten voor medewerkers en klanten te realiseren.