Facebook gaat tientallen miljoenen investeren in de mensen die communities opbouwen, met onder meer tien miljoen dollar aan beurzen die rechtstreeks bedoeld zijn voor mensen die gebruikersgroepen opbouwen en beheren.
Tijdens de Facebook Communities Summit Europe in Londen heeft Facebook het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij het bedrijf investeert in mensen die community’s opbouwen. Facebook stelt tientallen miljoenen dollars voor het programma beschikbaar, waaronder tien miljoen aan beurzen die rechtstreeks bedoeld zijn voor mensen die community’s opbouwen en beheren.
Het programma omvat ook opleidingen en trainingen, maar vooral de financiële steun springt in het oog. Zo komt er een investering van vijf miljoen dollar voor vijf community-leiders die een voorstel hebben om de communities nog te versterken. Daarnaast krijgen honderd leiders tot vijftigduizend dollar die ze kunnen inzetten voor een community-initiatief.
Voor de community-beheerders komen er ook nieuwe tools om de community ‘veilig, netjes en actief’ te houden. Beheerders kunnen nu verzoeken van leden, groepsinformatie en andere gegevens vanuit een en dezelfde plek bekijken. Beheerders kunnen de groepsregels nu ook afzonderlijk weergeven, zodat de regels voor ieder lid extra duidelijk zijn.
Facebook kondigt tegelijk ook aan dat het zijn technisch team in Londen, dat communities veilig houdt, gaat verdubbelen. Het team spoort onder meer nepaccounts op en ontwikkelt tools om ‘ongeschikte’ content te melden.
Facebook moet wat doen om het tij te doen laten keren. Het aantal jongeren dat hun site verlaat is groter dan dat er bij komen. Heeft deels te maken dat die ook door beginnen te krijgen dat de moderatie (lees censuur) die Facebook toepast steeds verder gaat waardoor de mensen een steeds meer beperkte bubbel voorgeschoteld krijgen.