Als reactie op de slechte resultaten in 2017 van navigatiespecialist TomTom, met name op het gebied van consumentenproducten, stelt topman Harold Goddijn dat hij de onderneming steeds meer als een softwarebedrijf ziet. Hij voegt hieraan toe dat de focus voortaan op de zakelijke activiteiten komt te liggen. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak wil hij echter niet spreken.
Goddijn wilde in een toelichting niet nader ingaan op de toekomstplannen van TomTom met zijn kwakkelende consumentendivisie. Wel zei hij dat daar de kosten verder in lijn zullen worden gebracht met de dalende opbrengsten. De focus bij het bedrijf ligt voortaan op de zakelijke activiteiten, waar wel groei in zit. ‘We zijn een softwarebedrijf aan het worden’, zo stelt hij. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak, waar afgelopen jaar al flink in het personeelsbestand werd gesneden, wilde de topman niet spreken. Hij benadrukte dat navigatiekastjes voor TomTom een belangrijk product blijven en dat er nog steeds miljoenen van verkocht worden.
Bloedende consumentendivisie
Navigatiespecialist TomTom heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts deels compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren. De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. De brutomarge steeg licht van 58 naar 59 procent.
Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. TomTom leed een nettoverlies van 204 miljoen euro, mede door een stevige afschrijving op de waarde van zijn consumentendivisie. Wel is er positief nieuws vanuit de auto-industrie. Fabrikanten van voertuigen plaatsten vorig jaar voor een recordbedrag van vierhonderd miljoen euro’s aan orders. De omzet in dat segment steeg afgelopen jaar met ruim een vijfde naar 329 miljoen euro.
Prognose 2018
TomTom houdt er rekening mee dat ook in 2018 consumenten niet massaal producten van de navigatiespecialist aan gaan schaffen. Het bedrijf gaat uit van een verdere daling van de omzet naar circa achthonderd miljoen euro. Wel hoopt het bedrijf dat de brutomarge een flinke verbetering laat zien: van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar.