Het Europese Parlement gaat het 'geoblocken' bij online winkelen verbieden. Tegen het einde van het jaar zal elke Europese consument bij elke Europese online winkel kunnen shoppen, aan dezelfde prijzen en voorwaarden.
De EU heeft een paar duizend Europese websites onderzocht en daaruit bleek dat ongeveer tweederde een of andere vorm van geoblocking toepaste. Vanaf eind dit jaar zal dat verboden zijn. Klanten die over de grens winkelen moeten op dezelfde manier worden behandeld als lokale klanten, door hen toegang te geven tot dezelfde prijzen.
De verschillende behandeling van consumenten kwam enkele jaren geleden nog in de aandacht toen bleek dat enkel Franse klanten konden ingaan op bepaalde promoties van Disneyland Parijs. Wie niet uit Frankrijk kwam, kon dat niet.
Opmerkelijk: volgens de nieuwe regel is de verkoper van een goed niet direct verplicht om het te leveren, omdat verzending van een product van de ene kant van Europa naar de andere soms nog erg duur is. In dat geval kan de levering alleen plaatsvinden als de koper ermee akkoord gaat om de verzendingskosten op zich te nemen.
Digitale auteursrechtelijke beschermde inhoud, zoals e-books, downloadbare muziek, online videodiensten of online games, vallen voorlopig niet onder de nieuwe regels. De Europese Commissie moet binnen twee jaar na de inwerkingtreding van de verordening beoordelen of het verbod op geoblocking moet worden uitgebreid tot dergelijke content.