De Nederlandse modeketen WE Fashion stapt over naar de Amazon Coud. QNH Consulting is als implementatiepartner bij het project betrokken. De modezaak stapt over naar de cloud om beschikbare data in te zetten om klanten relevante informatie te geven en persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.
De hoeveelheid beschikbare data binnen WE Fashion fluctueert. Door het plaatsen van data in de cloud kan hier volgens de keten beter en vooral flexibeler op ingespeeld worden.
Koen Aben, business transformation director bij WE Fashion: ‘De samenwerking met QNH op het gebied van business intelligence en analytics zorgt ervoor dat we nog meer inzichten uit data kunnen halen.’ Hij licht aan Channelweb het project toe.
Wat was de aanleiding/probleemstelling voor het project?
‘WE Fashion heeft de ambitie om de beste Nederlandse Fashion retailer in West-Europa te worden. Daarom moeten de aanbiedingen die WE Fashion doet nog persoonlijker en relevanter worden. Al langere tijd wordt er gewerkt aan persoonlijke marketing, de samenwerking met QNH Consulting helpt bij het zetten van de vervolgstappen op dit vlak.’
Hoe zag de business case eruit?
Om deze doelstelling te behalen, is een optimale inzet van beschikbare data nodig. De data van WE Fashion groeit exponentieel, mede dankzij het WEisME-membership, het loyaliteitsprogramma van WE Fashion. Het WEisME-membershipprogramma bestaat al enige tijd en is stapje voor stapje steeds verder uitgebreid en verfijnd. Het integreren van data en een cloud-migratie zijn logische vervolgstappen in een al langer lopende ontwikkeling. Om deze data te kunnen verwerken, is makkelijk op- en afschalen noodzakelijk. Ook in mankrachten is flexibiliteit belangrijk. Sommige periodes vereisen meer analyse en dataopslag dan andere periodes.’
Voor welke oplossing is er gekozen en waarom?
‘Er is gekozen voor een migratie naar de cloud. Wij hadden zelf al sterk het vermoeden dat dit de meest ideale oplossing zou zijn, maar we hebben QNH Consulting benaderd om te onderzoeken of dit echt zo was. Deze gaf groen licht voor de overstap naar de cloud. WE Fashion kan hierdoor veel flexibeler datacapaciteit inzetten, daarbij is het kostenefficiënter dan het gebruik van datawarehouses.’ Hij voegt hieraan toe dat QNH indien nodig specialisten op het gebied van business analytics en intelligence levert. ‘Het voordeel van meer data is dat analyses nog bruikbaarder worden, maar de analysebehoefte neemt daardoor ook toe. WE Fashion heeft zelf Business Analytics en Intelligence experts in dienst, maar heeft soms extra specialisten nodig. Het is mooi dat QNH ons ook hierbij kan helpen.’
Hoe zag het traject van het project er van voor tot achter uit?
‘Na het groene licht van QNH hebben zij samen met WE Fashion de omgeving in de Amazon Cloud gereed gemaakt om vervolgens live te gaan in de cloud. Elk project kende een analysefase waarin diverse vragen werden beantwoord. Dit zijn vragen als: Wat moet het resultaat zijn? Wat moet er precies gebeuren om dit te bereiken? Hoeveel tijd is er voor nodig om dit te realiseren? Wat gaan we opleveren? en: Welke kosten zijn eraan verbonden?’
Wat is de rol van de partner in het project?
‘QNH heeft de volledige migratie naar de cloud verzorgd. Daarnaast leveren ze per project verschillende diensten, dit kan variëren van de inzet van specialisten tot het bouwen van rapportages voor bijvoorbeeld een marketinganalyse. Per project wordt gekeken of er medewerkers van WE Fashion of QNH of beide ingezet worden.
Wat waren de succesfactoren?
‘De samenwerking maakt of breekt een project vaak. Bij QNH en WE Fashion was het een maker. Dankzij de korte lijnen tussen de experts van QNH en de diverse afdelingen bij WE Fashion ontstonden de juiste uitkomsten. Daarbij was de open cultuur die in beide organisaties heerst van groot belang. Daardoor werden de activiteiten helder en duidelijk besproken en eventuele issues snel opgelost. Het projectmatige werken van QNH bracht het project tot een goed einde. Beide organisaties zijn gewend om te werken met korte sprints (agile). Hierdoor waren de deadlines en gewenste resultaten continu duidelijk en konden deze ook makkelijk gewijzigd worden indien dit nodig was.’
Wat waren de tegenslagen?
‘Er waren geen grote tegenslagen. Soms bleken de technische uitdagingen groter dan verwacht. Wanneer dit gebeurde nam logischerwijs ook de tijdsdruk toe. Hierdoor wisselde ook de benodigde expertise, wat ervoor zorgde dat deze mensen soms niet vrij gemaakt konden worden gedurende de planning. Maar over het algemeen zijn de meeste projecten binnen de planning afgerond en sommige projecten zelfs voortijdig. Al met al ligt het project prima op schema.’
Wat zijn de leerpunten uit het project?
‘Er wordt altijd een overweging gemaakt of het zinvol is een dedicated projectleider in te zetten of niet. Het is voor ieder project natuurlijk nuttig om er iemand bij te hebben die strak op de timing zit, maar het brengt ook kosten met zich mee. Bij WE Fashion heeft QNH meerdere losse projecten gedaan en er is daarom voor gekozen om geen projectleider op het project te zetten. Ondanks dat bijna alle deadlines zijn gehaald was het wellicht soms net iets gemakkelijker verlopen als er wel een projectleider was geweest.’