Ict-dienstverlener Finalist ontwikkelt voor GGD regio Utrecht, GGD Twente en GGD Holland Noorden een nieuw digitaal dossier voor de afdeling Jeugdgezondheidszorg. Het contract heeft een waarde van 3,6 miljoen euro en een looptijd van vijf jaar. Het gaat om het grootste contract dat het ict-bedrijf tot nu toe binnenhaalde.
‘Dit is ons grootste contract ooit. Dat succes hebben we zeker gevierd’, vertelt marketing manager Ewout Lap aan Computable. De opdracht omvat de ontwikkeling van een registratiesysteem en een ouderportaal. Dat wordt ingericht naar de wens voor meer flexibilisering en digitalisering.
Lap: ‘Binnen deze tak van de zorg: de GGD’s, zijn partijen zich er goed van bewust dat ze zelf de regie moeten nemen in het ontwerp van het systeem.’ Hij merkt dat ict’ers van de GGD’s nauw betrokken zijn bij het ontwikkelwerk van het nieuwe dossier en verwacht dat de opdracht voor Finalist een springplank kan zijn naar meer opdrachten voor GGD’s.
De opdracht omvat het ontwikkelen en implementeren van een digitaal GGD-dossier dat in twee fases wordt opgeleverd. Het gaat om het doorontwikkelen van die oplossing en het beheer en onderhoud van het dossier. Ook het hosten van het dossier valt onder de aanbesteding, maar dat deel kan eventueel aan een onderaannemer worden uitbesteed.
De drie GGD’s maken nu nog gebruik van MLCAS. Dat is software voor zorgverlening, registratie, dossiervorming en rapportage van leverancier Allegro Sultum uit Ouderkerk aan de Amstel.
Twee anderen in de race
Voor de opdracht van de ontwikkeling van het nieuwe dossier en ouderportaal waren nog twee andere partijen in de race. Eén van die bedrijven bouwde eerder een digitaal dossier. Finalist heeft volgens de aanbestedingsdocumenten op basis van kwaliteit de aanbesteding gewonnen.
Naast het registratiesysteem voor de Jeugdgezondheidszorg wordt een portaal voor ouders gebouwd. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld afspraken maken met het consultatiebureau of de jeugdarts. Finalist: ‘Door het nieuwe digitaal dossier wordt het ook mogelijk geanonimiseerde gezondheidsgegevens te delen met gemeenten en andere ketenpartners. Dit kunnen bijvoorbeeld gegevens over bepaalde wijken zijn of data op basis waarvan gerichte preventieactiviteiten ingezet kunnen worden.’ Met het nieuwe dossier moeten de drie GGD’s meer wendbaar worden en kunnen ze eenvoudiger inspelen op toekomstige veranderingen.
Finalist
Finalist is een leveranciersonafhankelijke ict-dienstverlener en richt zich op software-ontwikkeling en begeleiding rondom dat traject. Het bedrijf telt ongeveer 140 medewerkers en heeft vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Maarssen en Eindhoven.
Aanpassing
Eerder stond in het bericht dat het intellectueel eigendom van het nieuwe digitaal dossier van Finalist bij de GGD’s komt te liggen. Dat klopt niet helemaal. Finalist verleent aan de GGD’s een niet-exclusieve en overdraagbare licentie op alle brancheprogrammatuur en systeemprogrammatuur (in het geval van beheer).
Hmmm… Weer een nieuwe ster aan het firmament dat ‘ICT en Overheid’ heet. Weer een nieuwe kijk, een nieuwe aanpak en nieuwe incompatibiliteit met andere systemen. Maar goed: er zal wel over nagedacht zijn.
Opvallend is hier dan wel dat men het heeft over de doorslaggevende factor kwaliteit waar het het winnen van de aanbesteding betreft, terwijl ze het feitelijke systeem nog moeten gaan bouwen en alleen een van de andere partijen ooit iets soortgelijks had geproduceerd…
Wel goed dat men de mensen uit het veld er nadrukkelijk bij betrekt. Ik vrees dat het bij andere projecten vooral de managers zijn die de werkvloer nooit van dichtbij hebben gezien die de specs en beoordelingen maakten bij eerdere (faal-)projecten.
Beste R.J. Tuijnman,
Er is zeker goed over nagedacht: beproefde aanpak met een focus op interoperabiliteit. De faalkans van dit traject is doorgerekend door een onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau en is nihil. Op dit gremium kan ik het rapport niet delen, kom anders een keer een kop koffie drinken.
Geruststellende gedachte. Vraag me dan alleen af waarom zoveel andere – en grote – overheidsprojecten deze voorbereidende weg dan niet hebben doorlopen. ’n Kop koffie is uiteraard nooit weg! 😉
Beste R.J. Tuijnman,
“Ik vrees dat het bij andere projecten vooral de managers zijn die de werkvloer nooit van dichtbij hebben gezien die de specs en beoordelingen maakten bij eerdere (faal-)projecten.”. Deze zin sprak mij aan. Ik ben namelijk programmamanager van dit programma bij de opdrachtgever en ik maak uit uw reactie op dat u veel ervaring heeft met de faalfactoren van dergelijke projecten en programma’s. Daar kan ik misschien wat van leren. Om te voorkomen dat dit een online discussie wordt, nodig ik u uit voor een kopje koffie. Het lijkt me interessant om de ervaringen te delen. U kunt mijn contactgegevens vinden via linkedin.com/in/ernstjan. Tot ziens!