Netwerkdienstverlener Riverbed lanceert Riverbed Rise, een partnerprogramma dat speciaal is afgestemd op het veranderende it-landschap en de nieuwe manieren waarop partners in de technologiebehoeften van hun klanten voorzien. Riverbed stapt af van een traditioneel partnerprogramma met beloningen op basis van certificeringen en omzetniveaus. Dit gaat gepaard met hoge aanloopkosten en dwingt partners om voortdurende investeringen te doen om hun status te behouden. Riverbed ruilt dit in voor een programma gebaseerd op prestaties.
Riverbed Rise voorziet in een nieuw partnerprogramma, een nieuw partnerportaal, nieuwe marketingtools met speciale social-mediakanalen voor partners en vereenvoudigde kortingstaffels. Partners behouden hun huidige partnerniveau tot het einde van juli 2018. De volledige tenuitvoerlegging van Riverbed Rise gaat in augustus 2018 van start.
Deze wijzigingen sluiten volgens het bedrijf aan op de nieuwe verkoopstrategie van Riverbed. Ze dragen naar eigen zeggen bij aan een hechtere samenwerking met partners bij het werven van klanten en maken het mogelijk om meer omzet uit bestaande klanten te halen door ze nieuwe technologieën en flexibele gebruiksmodellen aan te bieden.
Nieuw hoofd kanaalstrategie
Riverbed heeft Bridget Bisnette aangesteld als vice president wereldwijde kanaalstrategie en sales om het nieuwe partnerprogramma te beheren. De focus ligt daarbij op het bevorderen van de productiviteit van partners en het afstemmen van hun activiteiten op de verkoopstrategie van Riverbed. Bisnette werkte eerder voor onder meer Cisco Systems, Standard Micro Systems en AST Computers.
‘Veranderingen in de verwachtingen van klanten zorgen voor een transformatie van de it-sector’, zegt Bisnette. ‘Dit heeft gevolgen voor businessmodellen, verkoopprocessen en certificeringen. Dat is positief voor onze branche, omdat de focus komt te liggen op het succes van klanten en langetermijnrelaties met klanten.’
Riverbed Technology, specialist in het bewaken en verbeteren van netwerkprestaties en netwerkapplicaties, is in 2014 overgenomen door investeringsmaatschappij Thoma Bravo. Met het extra kapitaal van de investeerder is het Amerikaanse bedrijf al een tijd op overnamepad. Zo kocht het in 2017 Xirrus. In 2016 werd Ocedo, een Duitse leverancier van software-defined netwerkoplossingen, alsook Aternity, een Amerikaanse leverancier van monitoringoplossingen voor eindgebruikerservaringen en applicatieprestaties ingelijfd.