In de tien jaar dat managed services bestaan, is het landschap behoorlijk veranderd. Software- en cloudoplossingen zijn de vervangers van diensten waar tien jaar geleden zoveel vraag naar was. En vandaag de dag zijn het niet langer alleen de start-ups die de markt veranderen.
Google staat op het punt om de volledige Android-appstore over te zetten naar Chrome OS, waardoor it-afdelingen niet langer gecompliceerde applicaties hoeven te beheren. Tegelijkertijd verplaatsen zakelijke kernoplossingen zich steeds vaker naar de cloud en stoten ze dedicated serverapplicaties van hun troon. Office 365 vervangt Exchange-servers, de op SaaS gebaseerde Xero en QuickBooks nemen het over van ouderwetse accountingapplicaties en niemand overweegt tegenwoordig nog een lokaal beheerde crm-oplossing.
De onsite systemen die nog wel in gebruik zijn, veranderen naarmate ze ouder worden in een onderhoudsnachtmerrie. Daarnaast zijn ze vaak niet flexibel genoeg om mee op te schalen met de dynamische behoeften van het bedrijf. Bedrijven zijn niet langer bereid te investeren in systemen die al achterhaald zijn zodra ze klaar zijn om geïmplementeerd te worden, en zien steeds meer mogelijkheden in het cloud computing-aanbod van Amazon Web Services, Microsoft en het Google Cloud Platform.
De mogelijkheden voor msp’s
Gelukkig is er in het nieuwe, op de cloud gebaseerde ecosysteem nog wel plek voor managed service providers (msp’s). En dan met name voor bedrijven die bereid zijn zich aan te passen en marktleider willen worden in dit nieuwe landschap.
Om marktleider te worden, zijn er een aantal belangrijke must haves voor hun dienstverlening. Zo moeten msp’s bijvoorbeeld denken aan cloudmigraties, waarbij on-premise systemen naar de cloud worden gemigreerd, geclusterd rond een technologiestack die voldoet aan de klantbehoeften en die kosten minimaliseert. Ook is het monitoren van cloudprestaties belangrijk om te kunnen garanderen dat aan sla’s wordt voldaan aan de hand van alerts en rapportages. Daarbij moeten msp’s ook denken aan cloud service brokerage, waarbij ze het beste oplossingenpakket aanbevelen en doorverkopen aan klanten.
En om optimaal diensten te kunnen verlenen, moeten ms[’s ook in staat zijn om op maat gemaakte applicaties, websites en diensten te bouwen op de nieuwe cloudstack. En als laatste is het belangrijk full-service oplossingen te bieden die elk aspect van de cloudmigratie van de klant dekt: van implementatie tot en met het monitoren en de security.
Naast kansen is er echter ook een aantal uitdagingen die sommige msp’s ervan kunnen weerhouden de sprong te wagen. Het zal even duren om nieuwe controlepanelen, meerdere vendoroplossingen
en -methoden onder de knie te krijgen. En het kostenbeheer in een single cloud- of multicloud-omgeving vergt nieuwe expertise en tools. Daarnaast kan het facturatieproces verwarrend en lastig zijn voor cloud-resellers.
Gelukkig biedt Microsoft vijf eenvoudige stappen om van de cloud te profiteren.
1. Start met Microsoft. Het Microsoft Partner Program is een goede manier om je msp-activiteiten onder te brengen in de cloudindustrie. Microsoft werkt al jaren samen met partners om diensten te verkopen, te leveren en te beheren, en dat maakt hun cloud solution provider-programma (csp) een uitstekend opstapje.
Wanneer je de Direct csp-route volgt, levert dat je bedrijf hogere marges op, hoewel je van tevoren een investering zal moeten doen in facturatie- en provisioningsystemen, en tegelijkertijd eerstelijnssupport moet bieden. Is dit niet mogelijk? Dan kun je als Indirect csp Microsoft-clouddiensten aanbieden, maar wel met een lagere marge.
2. Vind je focus. Je msp-activiteiten hebben ongetwijfeld veel nichebranche-expertise opgeleverd en nu is het moment om die kennis in te zetten. Geen enkele industrie is gelijk, dus is het belangrijk om erachter te komen wat een bepaalde markt nodig heeft nog voordat die dit zelf weet. Op deze manier creëer je een voorsprong en kun je jezelf in een bepaald domein als expert positioneren.
Ontwikkel je buyer personas, krijg inzicht in hun behoeften en richt je messaging en aanbod zodanig in, dat die goed aansluiten bij je doelgroep. Blijf aan de andere kant dichtbij jezelf en gebruik je eerste stappen in de cloud niet om uit te breiden naar nieuwe industrieën waar je nog niet mee bekend bent.
3. Bundel je diensten. IaaS-diensten combineren met je eigen value-added diensten (zoals migratie en professional services) is de beste manier om de waarde voor je klanten te maximaliseren en je marges te vergroten. Er valt iets te zeggen voor een kant-en-klaar aanbod, maar in het grote cloudlandschap is het aan te raden om zoveel mogelijk diensten aan te bieden om je positie te versterken en je expertise kenbaar te maken.
Maar dit is niet het moment om hebberig te worden, want kleinere en flexibeler spelers hebben het voorzien op dezelfde markten. Houd je marges tussen de 10 en 20 procent om concurrerend te blijven en betere deals te sluiten.
4. Stel je usp’s vast. Je potentiële en huidige klanten kunnen kiezen uit veel verschillende vendoren voor hun overstap naar de cloud, dus is het belangrijk om vast te stellen wat jouw msp onderscheidt. Branche-expertise? Lokale aanwezigheid? Value-added apps?
Zodra je hebt vastgesteld wat jouw msp onderscheidt en het leven van je klanten vereenvoudigt, formuleer je dit op professionele wijze en maak je het een kernonderdeel van je marketinginspanningen. Communiceer helder en overtuigend, met een overzichtelijke website en reclame-uitingen.
5. Omarm automatisering. Wanneer je elke cloudimplementatie controleert, beperkt dit de groei van je bedrijf en profiteer je niet volledig van de cloudmogelijkheden. In plaats daarvan is het belangrijk om proactief te handelen en zoveel mogelijk te automatiseren om in de toekomst kosten te besparen.
Vang capaciteituitschieters op, introduceer wereldwijd nieuwe instances om aan de toenemende vraag te voldoen, en garandeer 24/7 uptime door vooruit te plannen. Het Microsoft Azure en Office 365-ecosysteem beschikt over veel tools en oplossingen om groei zo goed mogelijk te ondersteunen en reputatieschadende problemen te voorkomen.