De Zweedse netwerkbouwer Ericsson ziet in al zijn afdelingen de omzet teruglopen en incasseerde in 2017 een verlies van bijna 3,6 miljard euro. Het bedrijf gaat delen van zijn media-divisie afsplitsen.
Ericsson rapporteert het vijfde opeenvolgende kwartaal van verliezen. Een grote verrassing is dat niet, het bedrijf had eerder al gezegd dat het in het vierde kwartaal een grote last in de boeken zou opnemen, door afschrijvingen op de waarde van bezittingen, de Amerikaanse belastinghervormingen en herstructureringskosten.
Desondanks daalde ook de netto-omzet van 22,7 miljard in 2016 naar 20,5 miljard euro dit jaar. De nettowinst ging van 190 miljoen euro naar een verlies van bijna 3,6 miljard euro. Niet verwonderlijk dat ceo Börje Ekholm 2017 een ‘uitdagend’ jaar noemde. In de telecomafdeling wordt voor de slechte cijfers vooral gewezen naar verminderde breedband-investeringen in China, Thailand, Indonesië en India. Ook Europese telco’s hielden de vinger op de knip.
De geplande verkoop van Red Bee Media, een Brits bedrijf dat het in 2013 overnam en dat gespecialiseerd is in het versturen van broadcast-signalen voor mediabedrijven gaat ook niet door, omdat de biedingen te laag zijn. De afdeling Media Solutions wordt wel voor 51 procent verkocht aan het investeringsfonds One Equity Partners. De financiële details daarvan zijn niet bekend gemaakt. Binnen de nieuwe structuur vormen Ericsson en One Equity Partners een nieuwe organisatie.
In het voorbije kwartaal werden zo’n tienduizend werknemers bij Ericsson de laan uitgestuurd. Het bedrijf gaat ook door een omvangrijk kostenbesparingsprogramma dat tegen halverwege dit jaar een miljard euro moet opleveren. Over de laatste drie jaar is het Ericsson-aandeel ongeveer gehalveerd.