Uit onderzoek van Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise, blijkt dat zes van de tien wereldwijde zorgorganisaties momenteel al profiteren van de voordelen die Internet of Things (IoT) biedt. De kans bestaat dat u al een verpleegster heeft gezien die aan uw bed via een mobiele telefoon toegang had tot uw röntgengegevens. Of dat patiënten uitgerust zijn met real-time locatiesystemen, waardoor familie meteen geïnformeerd wordt als zij de operatiekamer verlaten. Dat is IoT in de praktijk.
Eén van de grootse voordelen van IoT die zorgprofessionals tot nu toe ervaren, is de mogelijkheid om medische apparatuur via sensoren te monitoren en te onderhouden. IoT in de zorg is zeker geen speeltje. Zo verandert voorraadbeheer de manier waarop ziekenhuizen functioneren en met hun apparatuur omgaan.
Stel dat iedere verpleegster in de gehele wereld tijdens haar dienst slechts vijf minuten tijd bespaart. Dat zou een enorme positieve impact hebben op de efficiency, kosten en de zorgkwaliteit. Op die manier kunnen ziekenhuizen hun middelen veel beter benutten. En dat alles in een tijd waarin ze continu onder druk staan. Bovendien kan de verpleging hierdoor meer tijd besteden aan de behandeling van patiënten in plaats van aan het zoeken naar apparatuur. Als dit allemaal kan met deze technologie is de inzet toch een no-brainer?
Nederlandse ziekenhuizen innoveren
IoT biedt de zorgsector enorme kansen. Het Medisch Spectrum Twente is een goed voorbeeld. Het is een ziekenhuis, maar wil dezelfde maatstaf hanteren als een hotel. Iedere patiënt heeft een eigen kamer met badkamer, krijgt een iPad bij intake en kan daarmee eten bestellen op ieder moment dat ze willen, bellen met vrienden en familie, en de voortgang van hun behandeling bekijken op de tablet.
Het Martini Ziekenhuis in Groningen ontwikkelde samen met HPE Aruba een stabiel netwerk voor het gehele ziekenhuis. Dit netwerk biedt medewerkers een compleet beeld van de apparatuur op het netwerk en snelle toegang tot patiëntendossiers. Het ziekenhuis werkt momenteel aan een volledige Internet of Things-strategie. Hiervoor onderzoekt het technologieën zoals routering en het traceren van medische apparatuur en van materialen. Verder onderzoekt het ziekenhuis een applicatie die klanten real-time informeert over wachttijden. Ook kijkt het naar de mogelijkheden om het monitoren van patiënten met telemetrie-apparatuur over te hevelen naar het WiFi-netwerk om onnodige vertraging te voorkomen.
De gemene deler van deze twee voorbeelden is dat leiders in de zorgsector beseffen dat IoT kosten bespaart met goedkopere alternatieven voor kostbare, traditionele apparatuur. Verder verbetert de verbinding van apparatuur met netwerken de toegankelijkheid en vergroot het de nauwkeurigheid van het verzamelen en analyseren van data.
Onbeperkte mogelijkheden
Een andere manier waarop IoT de zorg voor patiënten in ziekenhuizen verandert, is het monitoren van apparatuur. Machines die niet goed functioneren melden dat via IoT zelfstandig aan engineers. Deze worden dan direct gerepareerd, zodat behandelingen minimaal verstoord worden. Sensoren worden ook ingezet om de temperatuur in laboratoria, koelkasten en op afdelingen te monitoren. Hierdoor kunnen medewerkers eenvoudig de temperatuur voor het gehele gebouw regelen.
IoT maakt het managen van ziekenhuizen eenvoudiger, maar draagt ook bij aan betere patiëntenzorg. Zo ontvangen patiënten met geïmplanteerde monitorsystemen voor glucose hun gegevens op vaste momenten via hun telefoon. Zo kunnen zij hun diabetes beter behandelen.
IoT risico’s overwinnen
Met de bovenstaande resultaten is het niet vreemd dat IoT momenteel snel groeit. De verwachting is dat in 2019 87 procent van de zorgorganisaties een vorm van IoT gebruikt. Maar de veiligheidsrisico’s, ook voor de data in ziekenhuizen, blijft een hobbel die genomen moet worden. Een opzienbarend resultaat uit het Aruba-onderzoek is dat 89 procent van de organisaties die vooroploopt met IoT ook daaraan gerelateerde beveiligingsproblemen hebben gehad. Om te voorkomen dat de angst voor beveiligingsrisico’s een schaduw over de groei en innovatie van IoT werpt, is het zaak om menselijke fouten en malware te neutraliseren.
Hoewel de beveiligingsrisico’s van IoT reëel zijn, is er ook zeker wat aan te doen. Ziekenhuizen die netwerk monitoring gebruiken om gegevens van alle netwerkapparatuur te verzamelen, kunnen verschillende gebruikers op meerdere niveaus gecontroleerd toegang verlenen. Zo waarborgen ze dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang krijgen. Op die manier hebben organisaties ook real-time inzicht in de activiteiten van apparatuur en eventuele risico’s.
In de discussie over de effecten van IoT tonen de onderzoeksresultaten aan dat zorgorganisaties die eerder met IoT startten betere resultaten boeken dan organisaties die nu pas beginnen. Bedrijven die IoT al gebruiken, profiteren van meer efficiency en winstgevendheid. Dit onderstreept de waarde van deze technologie. Toch betekent dit niet dat ze achterover kunnen leunen. Want net als bij elke andere nieuwe technologie zijn groeipijnen niet te vermijden voordat zorgorganisaties de voordelen van IoT gaan ervaren.
Het nieuwe normaal
De ontwikkeling van IoT in de zorgsector is indrukwekkend. Tegelijkertijd toont dit nog maar een klein deel van de enorme potentie die deze technologie heeft. Een mix van de juiste technologische oplossingen zorgt dat de zorgsector het momentum kan behouden en de grenzen van IoT kan blijven verleggen. De toekomstige voordelen van IoT in de gezondheidszorg zijn oneindig, niet alleen operationeel, maar zeker ook voor de zorgkwaliteit.
Onder de vleugels van Hewlett Packard Enterprise biedt Aruba alles op het vlak van veilige netwerken, wired en wireless en in een krachtige mobile engine. Het vertrekpunt voor alle innovaties van Aruba is een veilig always-on netwerk. Door de omgeving veilig en slim te maken wordt het fundament gecreëerd waarop de gebruikers kunnen blijven innoveren.
Klik hier voor meer informatie over het nieuwe netwerk van het Martini Ziekenhuis en zijn platform voor innovatie.
Met een aantal realtime onderzoeken en toetsingen achter de rug in deze zorgsector, kan ik me niet onttrekken aan een forecast, ergens in de jaren negentig, betreffende de integratie en inzet van IT in de ziekenhuizen. Wij/Ik hebben destijds een white paper geschreven aan het begin van de keten, in dit geval de zorgverzekeraars, iets waar men tot nu toe zich niet geroepen heeft gevoeld er ook maar iets mee te doen. Niet duur genoeg wellicht? Eenvoudig gesteld, hebben wij destijds aanbevolen een gebruik te gaan maken, generiek, van bestaande standaarden van destijds. Maak een eenvoudig patienten folder, daarin gewoon één generiek document, waarin men parientengegevens van de betreffende patient, lees eenvoudig worddocument, kon openen en met twee muisklikken eenvoudig verwijzingen kon toevoegen zoals naar een .avi of .mp3, naar een .pdf of .gif/tif/jpg. Immers, alle apparatuur aanwezig in de ziekenhuizen, de rontgen en MRI incluis, konden en kunnen moeiteloos deze standaarden genereren.
Zorg dat de gegevens van de patienten decentraal blijven zodat er goed gemonitored kan worden wie wanneer bij welke gegevens kan en kon. Elke specialist kon en kan meteen bij de gehele anamnese van een patient en een externe kon en kan, middels een liaison, inzage krijgen of bepaalde situaties of antwoorden opvragen.
Pay per handle
Wij hebben toen ook al gesteld gewoon een chip op de verzekeringspas toe te voegen met daarop een eenvoudige .gif/jpg van de patient en mogelijk toevoeging zoals bloedgroep, medicinale allergie, verzekeringsnummer, ICE, huisarts en dergelijke, zodat bij elke handeling, de patient in de lead is. Handeling verricht, druk, pasje in de lezer, druk op de knop voor toestemming van betreffende behandeling, klaar.
We spreken meer dan vijftien jaar na dato.Tientallen miljarden aan kosten die ziekenhuizen hebben gespendeerd om een moloch te laten bouwen die uiteraard, verdisconteerd, door de burger/patient/verzekerde/belastingbetaler mag worden opgehoest.
De tientallen miljarden die men onmiddellijk had kunnen besparen, het terugdringen van zorgfraude met 99%, de onmiddellijke besparingen van en voor specialisten en zorgverlener, het toenemende gemak en vereenvoudiging van beveiligingen hiervoor meegeteld, zijn gewoon stuitend te noemen. In plaats daarvan zien wij hondertallen commerciele voorstellen en presentaties die alleen maar meer kosten en ongemak genereren maar die het voor zowel zorgverlener en patient, geenszins goedkoper noch eenvoudiger maakt.
IoT
Het grootste gevaar denkbaar in de zorg is IoT. Dit omdat meer dan 3/4 van de IoT apparatuur verre van veilig is. Dat betekend dus alleen maar meer kosten om de technische beveiliging voor IoT zullen toenemen als je er even bij stil zou willen blijven staan en in de tussentijd staat door de diversiteit aan systemen en ‘oplossingen’ de poorten naar patientengegevens nog steeds open zonder dat er adquate controle op gebruik en toegang van de patientendossiers sprake is.
Digitaal automatiseren doe je uiteindelijk om enorme besparingen te bewerkstelligen en niet om commercie ten dienste te staan. Zonder IoT is er met de juiste inzet hiervan, ‘as we speak’, nog steeds miljarden te besparen. Was dat nou net niet waarvan de overheid al sinds Els Borst roept dat dat het uitganspunt is? De werkelijkheid is 180 graden anders.
PS
Ik zie overigens niet in wat een verpleegkundige met een mobieltje zou moeten met een rontgenfoto. Dat is namelijk het domein van een specialist.