Het Havenbedrijf Rotterdam en IBM gaan de Rotterdamse haven verder digitaliseren en een IoT-platform ontwikkelen. Via dit platform gaat het Havenbedrijf de data, afkomstig van tal van sensoren, verzamelen en verwerken. Het initiatief moet het havengebied – met een lengte van 42 kilometer – voorbereiden op autonome scheepvaart. Het Havenbedrijf Rotterdam investeert de komende jaren tientallen miljoenen euro in dit project.
Een eerste stap is het ontwikkelen van een dashboard dat realtime sensordata met informatie over het water en het weer samenbrengt en verwerkt. Dit moet het transportmanagement veiliger en efficiënter maken.
‘In Rotterdam willen we de ‘slimste haven’ ter wereld zijn’, aldus Paul Smits, financieel directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Het is daarbij essentieel dat we de big data die in de haven beschikbaar is, inzetten om tot een zo veilig en efficiënt mogelijke logistieke keten te komen. Dankzij realtime informatie over infrastructuur, water, lucht, et cetera kunnen we de dienstverlening aan onze klanten verbeteren. Ook voor autonome scheepvaart hebben we slimme infrastructuur nodig.’
Sensoren
In de Rotterdamse haven gaat het dan onder andere om sensoren op kademuren, meerpalen en wegen. De sensoren die hierop en in verwerkt zijn, sturen op continue basis meetgegevens naar het te ontwikkelen platform. De eerste stap wordt het verzamelen van hydro- en meteogegevens, zoals waterstanden, zoutgehalte, windsnelheid, zicht en stroming. Vanaf maart 2018 is deze informatie actueel beschikbaar via het platform.
IBM’s cloud- en internet of things (IoT)-technologie zal deze data analyseren en vertalen in relevante inzichten voor de Rotterdamse haven. Het platform moet de haven helpen wachttijden te verminderen, aanleg-, laad-, en vertrektijden te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is dat de haven kan voorspellen, afhankelijk van het waterniveau, wat het beste tijdstip is om aan te meren en te vertrekken, terwijl het een maximale lading garandeert.
Ik ben erg benieuwd hoe IBM met zijn huidige monitoring tooling portfolio in staat is om grip en controle te houden op het IoT landschap vanuit een keten performance perspectief. Heeft het Havenbedrijf performance eisen gedefinieerd waaraan de performance dient te voldoen? En is dit gedefinieerd vanuit een eindgebruikersperspectief? Kan de te bouwen IoT oplossing überhaupt diep technisch gediagnosticeerd worden en met AI een korte MTTI bewerkstelligen?