KPN zag de omzet in 2017 dalen met 4,5 procent naar 6,49 miljard euro (2016: 6,80 miljard). In het laatste kwartaal meldde het ict-concern een kwartaalomzet van 1,6 miljard euro, ruim 6 procent lager dan een jaar eerder. KPN heeft last van stevige concurrentie op zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt. Het bedrijf boekte vorig jaar wel winst door de kosten terug te brengen: het nettoresultaat kwam uit op 485 miljoen euro (2016: 370 miljoen).
De omzetdaling van de afgelopen jaren heeft KPN nog niet kunnen keren ondanks de aantrekkende markt. Afzwaaiend topman Eelco Blok ziet wel een verbeterde omzettrend op de zakelijke markt. Daar verschuift de vraag van specifieke ‘single-play’-oplossingen naar gestandaardiseerde en gebundelde diensten, en van traditionele diensten naar cloud- en it-diensten.
‘Deze trend bij de divisie Zakelijke Markt toont aan dat we goed op weg zijn om deze omzet te stabiliseren’, stelt Blok. Het telecombedrijf realiseert hier in het laatste kwartaal van 2017 nog steeds een omzetdaling, respectievelijk met 1 procent. Dat is een vooruitgang op het vierde kwartaal van het jaar ervoor (2016). Toen realiseerde KPN een omzetdaling van 9 procent in deze tak.
Stabilisatie zakelijke markt in zicht
Desondanks zag KPN in 2017 per saldo de omzet dalen door het effect van regulering, minder omzet uit traditionele diensten en prijsdruk in mobiel. De groeiende vraag naar bijvoorbeeld internet of things (IoT)- en clouddiensten kon deze daling in 2017 niet genoeg compenseren. De omzet uit de zakelijke markt is te verdelen in zakelijke diensten (2,2 miljard), wholesale (678 miljoen euro) en ‘netwerken, operaties & it’ (21 miljoen euro); alleen die laatste tak zag een plus in de opbrengsten. Verder is er nog de internationaal opererende ‘wholesale spraak carrier’-tak (iBasis); die zag zijn omzet in 2017 teruglopen tot 705 miljoen euro.
Toch zegt Blok dat KPN hier ‘goed op weg is om de omzet te stabiliseren. KPN heeft zijn positie in de groeiende it-markt versterkt met overnames in belangrijke onderdelen, zoals security en werkplekbeheer. We zien een sterk momentum in de groei van KPN ÉÉN in het midden- en kleinbedrijf en hogere orderinstroom in het grootzakelijke en corporate segment.’
Moordende concurrentie op consumentenmarkt
In het consumentensegment (omzet 2017: 3,14 miljard) was de concurrentie op met name de mobiele markt in 2017 moordend, vooral in het voordeelsegment. Daar daalde het totaal aantal abonnees per saldo met negenduizend. In het vierde kwartaal zakte de omzet uit mobiele telefonie zelfs met 7,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf schrijft dat toe aan drie oorzaken: inkomstenderving door het verbod op roamingskosten in het buitenland, minder toename van nieuwe abonnees én minder inkomsten uit de verkoop van mobiele telefoons. Zonder de nieuwe roamingsregels en de lagere telefoonverkopen zou KPN juist meer omzet hebben behaald uit mobiele telefonie. Toch steeg het marktaandeel van KPN op de mobiele markt met 1 procent naar 43 procent.
Verder schreef KPN vorig jaar zo’n 177 miljoen euro aan omzet uit de boeken wegens het eerder stopzetten van buitenlandse activiteiten (Eplus en Base).
Laatste keer Eelco Blok
Het is vandaag de laatste keer dat Eelco Blok de jaarcijfers van KPN presenteert. Hij vertrekt in april bij het bedrijf, na zijn tweede termijn als chief executive officer (ceo). Blok heeft 35 jaar bij KPN gewerkt, waarvan de laatste twaalf jaar in de raad van bestuur en zeven jaar als ceo. Op 18 april draagt hij het stokje over aan de Italiaans-Colombiaanse Maximo Ibarra. Financieel bestuurder Jan Kees de Jager wordt voorgedragen voor een tweede termijn.